تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3748087
شناسه : 3748087
تاریخ :
معاون اجرایی رئیس جمهور: میزان تولید دارو ۳۰ درصد کاهش یافته است اقتصاد ایران: معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: مشکلات مربوط به عدم تخصیص بودجه طرح دارویار، باعث شده که در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تولید دارو ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جعفر قائم‌پناه امروز در چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی ایران درباره وضعیت دارو در کشور اظهار کرد: بازار دارویی کشور تا چندسال پیش 65 همت بود که در سال 1402 پس از اصلاح سیاست‌های ارزی به 160 هزار میلیارد تومان رسید که به دلیل افزایش نیاز به نقدینگی، باعث بروز مشکل در تامین داروها شد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تامین دارو تخصیص ارز است و تغییر نرخ ارز ترجیحی از 4200 به 28500 تومان نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی را 7 برابر افزایش داده است. همچنین سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مانع تامین منابع مالی دارو شده است.

قائم‌پناه ادامه داد: مشکلات مربوط به عدم تخصیص بودجه طرح دارویار، باعث شده که در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تولید دارو 30 درصد کاهش داشته باشد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری جلساتی با بانک مرکزی گفت: مقرر شد برای شرکت‌های دارویی 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شود تا این مشکلات تا حدی رفع شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری بر لزوم توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید و خاطرنشان کرد: ‌بنده و آقای پزشکیان به بحث تولیت وزارت بهداشت در همه عرصه‌ها حساس هستیم و بر متولی بودن وزارت بهداشت در همه امور مرتبط با سلامت تاکید داریم.