تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3747697
شناسه : 3747697
تاریخ :
رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین: سیستم آموزش کشور تناسبی با نیاز جامعه ندارد اقتصاد ایران: قزوین- رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین گفت: آموزشی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد تناسبی با نیازهای روز جامعه و اتفاقات فراگیری که فرد در زندگی با آن مواجه می‌شود ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حمیدرضا مشهدی  درخصوص اولویت‌های آموزشی و تربیتی دولت چهاردهم اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به عنوان یک دستگاه تأثیرگذار و البته تأثیرپذیر در حوزه حکمرانی است و تبادل فرهنگی این دستگاه با سایر دستگاه‌ها بسیار بالا است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین با بیان اینکه دولت چهاردهم در حوزه آموزش‌وپرورش با چالش‌های متعددی مواجه است، بیان کرد: یکی از این چالش‌ها بحث فقدان برنامه‌های مهارتی در برنامه آموزش‌وپرورش است و آموزش‌وپرورش خروجی‌هایی در اختیار جامعه قرار می‌دهد که جز دانش از مهارت دیگری برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: آموزشی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد تناسبی با نیازهای روز جامعه و اتفاقات فراگیری که فرد در زندگی با آن مواجه می‌شود ندارد که این امر سبب می‌شود تا افراد به این باور برسند که آموزش‌ها اثری در زندگی ندارد.

وی مطرح کرد: فرسوده بودن فضای مدارس و شاداب نبودن آن از دیگر چالش‌های آموزش‌وپرورش به شمار می‌شود و این در حالی است که کسری فضا نیز موجود است.

این مسؤول تصریح کرد: عدالت آموزشی چالشی است که تقریباً در تمام دولت‌ها با شکل کمتر یا بیشتری وجود داشته است و امروز نیز این مشکل موجود است.

وی تأکید کرد: اهتمام بر اجرای اسناد بالادستی و تحولی آموزش‌وپرورش یکی از اولویت‌های مهم آموزش‌وپرورش است چنانچه زمان زیادی برای تدوین و تنظیم آن صرف شده و طبق تأکیدات رهبر انقلاب حتی در صورت داشتن ایراد باز هم لازم اجرا است پس می‌توان گفت اولویت اول دولت باید اجرای اسناد بالادستی و سندهای تحولی باشد

مشهدی یادآور شد: اولویت دیگر، مسئله تربیت در حوزه آموزش‌وپرورش است و در اینجا تربیت به معنای تربیت شهروند و انسانی که بتواند به فراخور محیط اجتماعی فعالیت داشته باشد که مجموعه این فرآیندهای تربیتی از جمله سواد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد در سند تحول قید شده که در تربیت بسیار مؤثر بوده و فرد با یکدیگری این مهارت‌هد می‌تواند نیازهای خود را در جامعه مرتفع کند که متأسفانه این امر در جامعه بسیار کمرنگ است بنابراین تربیت چند ساحتی باید در اولویت دولت جدید قرار بگیرد.

وی افزود: تقویت فعالیت‌های مهارتی از دیگر ارکان لازم در آموزش‌وپرورش است که هنوز در جامعه اجرایی نشده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: شاداب سازی مدارس از دیگر اولویت‌های مهم آموزش‌وپرورش است؛ نظر دولت براین است که دانش‌آموز باید در مدرسه زندگی کند همانطور که در خانه زندگی می‌کند و مدرسه باید بخشی از زیست او باشد حال سوال این است که آیا مدارس به لحاظ امکانات و فضای بصری از شادابی لازم برخوردار هستند؟

وی در ادامه گفت: اجرای عدالت آموزشی از دیگر نکات مهمی است که باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرد و تفاوت‌هایی که بین مدارس روستایی و شهری و مدارس شهرهای برخوردار با شهرهای کم برخوردار وجود دارد مرتفع شود.

متناسب کردن محتوای آموزشی با نیازهای دانش‌آموز

مشهدی تشریح کرد: متناسب کردن محتوای آموزشی با نیازهای دانش‌آموز از دیگر نکات مهمی است که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است و دروسی وجود دارد که حذف آن‌ها لطمه‌ای به تعلیم و تربیت وارد نمی‌کند و در قبال آن دروسی از جمله مهارت‌های زندگی وجود دارد که نیاز آن به شدت احساس می‌شوند چنانچه اکنون افرادی تربیت یافته‌اند که از اصول ریاضی و سایر دروس مطلع هستند اما شیوه زندگی کردن را نمی‌دانند.

این مسؤول عنوان کرد: مهم‌ترین چالش موجود در حوزه آموزش عالی جدی نگرفتن طرح آمایش رشته‌ها و ساماندهی این رشته‌ها است چنانچه رشته‌هایی که به شدت نیاز بازار کار است فارغ‌التحصیلان کمی وجود دارد و در ازای آن در رشته‌هایی که بازار کار وجود ندارد فارغ‌التحصیلانی بسیاری وجود دارند که این امر به لحاظ علمی قابل پیش‌بینی بوده و می‌توان از وقوع خسارات بزرگ از جمله وجود فارغ‌التحصیلان بی‌کار جلوگیری کرد.

وی افزود: چالش دیگر جدا شدن دانشگاه از نیازهای واقعی جامعه است و ارتباطی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه، اولویت‌ها و پژوهش‌های دانشگاه با نیازهای اصیل جامعه و نیازهای مردم وجود ندارد و پیوندی بین دانشگاه و اشتغال به شکل متعارف وجود ندارد.

سیستم آموزش کشور تناسبی با نیاز جامعه ندارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین ابراز کرد: اگرچه دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه فرهنگیان نیاز محور و مسئله محور هستند و به تناسب نیازهای جامعه فعالیت دارند اما این امر هنوز هم همه‌گیر نیست.

این مسؤول تصریح کرد: در حوزه آموزش عالی مهم‌ترین اولویت دولت چهاردهم باید تجدیدنظر در رشته‌هایی که کاربرد زیادی ندارند باشد و در ادامه به‌سوی رشته‌های پرکاربرد حرکت کند.

وی در ادامه یادآور شد: ساماندهی مجدد و به‌روزرسانی سرفصل‌های دانشگاهی است چراکه علوم به سرعت در حال تغییر و به‌روزرسانی است و مباحثی از جمله هوش مصنوعی فضای زندگی را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد در حالی که موارد این‌چنینی جایگاهی در دروس محصلین ندارند و این خلع بسیار جدی نیازمند تدابیر فوری است.

دانشگاه‌ها باید به سمت مسئله محوری و نیاز محوری حرکت کنند

این مسؤول گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت مسئله محوری و نیاز محوری حرکت کنند و در این بین فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه باید منوط به حل نیاز جامعه باشد و به همین نسبت ارتقای استادان دانشگاه نیز در همین حوزه باشد.

وی تأکید کرد: شاید لازم است به جای سخت‌گیری در برگزاری آزمون‌های ورود به دانشگاه تمرکز خود را در آزمون‌های پس از فارغ‌التحصیلی به کار بگیریم تا متوجه شویم دانش‌آموختگان پس از تحصیل تا چه اندازه توانایی حل مسائل جامعه را دارند.

مشهدی مطرح کرد: پژوهش در جامعه دانشگاهی مغفول مانده و عمدتاً در پایان نامه دانشگاهی و مقالات کمتر استفاده شده خلاصه می‌شود و خلع پژوهش‌های نیاز محور و به تناسب نیاز جامعه بسیار احساس می‌شود و برای این کار ما نیازمند پلی هستیم که بتواند مراکزی را که باهدف پژوهش پدید آمده را با دانشگاه پیوند دهد.

وی ابراز کرد: بنابراین توصیه می‌شود توسعه پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز این‌چنینی در اولویت دولت چهاردهم قرار بگیرد تا در حقیقت پلی برای یافته‌های دانشجویان و نیاز واقعی بازار کار و جامعه باشد.

این مسؤول در پایان گفت: با توجه به جوامع فارسی‌زبان کشور ما این قابلیت را دارد که شعبه‌هایی از دانشگاه‌ها در کشورهای همسایه دایر شود تا به سبب همین امر توسعه فضای گفتمانی، همبستگی بیشتر با سایر کشورها برای پیشگیری از سو استفاده دشمن و انتقال فرهنگ شود.