تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بانک و بیمه
لینک : econews.ir/5x3747120
شناسه : 3747120
تاریخ :
اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت برای تعیین منشا ارز در بارنامه ها اقتصاد ایران: بر اساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت استفاده بارنامه‌های دریافتی از سامانه بارفرابران در تعیین منشا ارز الزامی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو ابلاغیه‌های شماره ۲۰۰/۸۰۰۵۵۲/ ص مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ و شماره ۲۰۰/۱۰۴۷۶/ ص مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ شرکت راه آهن، ابلاغیه شماره ۱۳۹۳۶/۷۴/۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و پیرو نامه شماره ۳۳۰۷۹۷۰ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص الزام ثبت منشأ ارز در سامانه جامع تجارت بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه بارفرابران، ثبت‌سفارش‌هایی که گمرک ورودی آن‌ها در *فهرست پیوست* ذکر شده است، از تاریخ تعیین شده تنها با انتخاب بارنامه خود از فهرست دریافت شده از سامانه بارفرابران، امکان تعیین منشأ ارز در سامانه جامع تجارت و ادامه فرایند واردات را خواهند داشت. بدین ترتیب به جای درج اطلاعات بارنامه حمل بین‌الملل به صورت دستی توسط بازرگان، *اطلاعات دریافتی از سامانه بارفرابران * مبنای عمل خواهد بود.

در زبانه بارنامه‌های دریافتی از شرکت حمل در بخش عملیات لجستیک خارجی>> مدیریت بارنامه‌ها، می‌توانید فهرستی از تمام بارنامه‌های ظهرنویسی شده توسط شرکت حمل و نقل (اعم از کریری و فورواردری) را که مالک آن هستید مشاهده نمائید. بازرگان‌هایی که نمی‌توانند بارنامه‌های خود را در بخش مذکور مشاهده نمایند، می‌بایست از شرکت حمل بین‌الملل مربوطه (اعم از فورواردر یا کریر) پیگیری نمایند تا اطلاعات بارنامه حمل بین‌المللی را در سامانه بارفرابران ثبت و در وجه ایشان ظهرنویسی (انتقال اطلاعات بارنامه در وجه بازرگان) نمایند.

تذکرات

۱- بارنامه حمل بین‌الملل باید به نام شخص بازرگان باشد (Consignee در بارنامه به نام بازرگان باشد) تا در تعیین منشأ ارز توسط شخص بازرگان قابل استفاده باشد.

۲- در خصوص بارنامه‌هایی که در وجه شرکت بارفرابر (Forwarder) صادر می‌شوند، شرکت بارفرابر (Forwarder) می‌بایست با مراجعه به سامانه بارفرابران (متعلق به وزارت راه و شهرسازی) ضمن ثبت اطلاعات بارنامه نسبت به انتقال اطلاعات بارنامه در وجه بازرگان (ظهرنویسی سند حمل) اقدام نماید تا بازرگان بتواند بارنامه خود را در سامانه جامع تجارت در مسیر مذکور مشاهده و از آن در ثبت منشأ ارز خود استفاده نماید.

۳- درصورتی‌که پیش از این، بازرگان بارنامه خود را به صورت فیزیکی معامله کرده و مالکیت آن را به بازرگان دیگری منتقل نموده است لازم است پس از ظهرنویسی بارنامه مربوطه در سامانه بارفرابران (توسط شرکت فورواردر) با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت معامله در وجه مالک جدید اقدام نماید. در غیر این صورت بارنامه مربوطه در فهرست بارنامه‌های خریدار مشاهده نشده و بدین ترتیب در منشأ ارز نیز قابل استفاده نخواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت نسبت به بررسی اطلاعات بارنامه‌های خود و معامله آن‌ها (در صورت نیاز) اقدام فرمائید.

الزام استفاده بارنامه‌های دریافتی از سامانه بارفرابران در تعیین منشأ ارز در گمرکات اعلام شده:

اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت برای تعیین منشا ارز در بارنامه ها