تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3746902
شناسه : 3746902
تاریخ :
با موضوع کودتای ۲۸مرداد قرائت شد؛ متن دادخواست حقوقدانان ایرانی علیه آمریکا اقتصاد ایران: متن دادخواست گروه جهادی- حقوقی حکیم علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد در مراسم رونمایی از این دادخواست قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،متن دادخواست گروه جهادی - حقوقی حکیم علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد در مراسم رونمایی از این دادخواست قرائت شد. متن کامل این دادخواست که به تأیید و امضای جمعی از وکلا و حقوقدانان رسیده به شرح ذیل است:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

ملت شریف ایران

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند گروه جهادی حقوقی حکیم متشکل از حقوقدانان و وکلای ایرانی از سراسر کشور با ثبت دادخواست چند صد هزار نفری مردم ایران به طرفیت دولت ایالت متحده آمریکا در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق و سرنگونی دولت وقت ایران و تحمیل بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی بی شمار و غارت اموال نفتی و غیر نفتی کشور در دادگاه حقوقی ویژه شعبه ۵۵ امور بین المللی، به دنبال دادخواهی و استیفای حقوق مادی و معنوی زایل شده ملت شریف ایران و کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی، سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و … و تادیه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی می‌باشند. اینجانب به نمایندگی از خواهان‌های محترم و وکلای آنها در آئین رونمایی از دادخواست مذکور، معروض می‌دارم؛ خواندگان دعوا (دولت ایالات متحده‌ی آمریکا، مسئولین، کارگزاران، نهادهای دولتی و خصوصی آن با مشارکت و همکاری تنگاتنگ دولت روباه پیر استعمارگر انگلیس به شرح دادخواست) در قالب طرح ریزی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه یک دولت رسمی به ریاست دکتر محمد مصدق و در یک پرژه از پیش طراحی شده، خسارات مادی ، معنوی و هزینه‌های بسیاری را به کشور و ملت ایران وارد نمودند. مستندات اطلاعاتی و مدارک موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی انگلیس، به شیوه‌هایی که در دادخواست بطور مشروح به آن پرداخته شده است، اقدام به طرح ریزی یک کودتای مبسوط با بکارگیری عوامل داخلی و خارجی، علیه دولت قانونی ایران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نمودند. یکی از اهداف اصلی آمریکا در این کودتا، انتقال سلطه از انگلیس به آمریکا در ایران بود.

انگلیس پس از ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست آنان از غارت اموال کشور و ملت ایران، قدرت خود را در ایران محدود دید و حتی با تحریم فروش نفت ایران و تهدید اشغال نظامی توسط ناوگان دریایی خود، نیز به جایی نرسید. آمریکایی‌ها به این خلاء قدرت انگلیسی‌ها در ایران به عنوان یک فرصت نگاه کردند و می‌دانستند که با وجود سیاستمدارانی چون آیت الله کاشانی و دکتر مصدق که از بانیان ملی شدن صنعت نفت بودند و به دنبال کوتاه کردن دست اجنبی‌ها از منافع نفتی کشور هستند، نمی‌توانند جایگزین انگلیس گردند، لذا با بهره گیری از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی و ایجاد شکاف سیاسی در رأس و بدنه حکومت و ملت بزرگ ایران، با شناسایی عناصر و عوامل داخلی و خارجی و استفاده از اراذل و اوباش خیابانی بعنوان پیاده نظام‌های داخلی، با اقدام به تحریک ایجاد نافرمانی مدنی علیه دولت قانونی، مقدمات کودتا را فراهم نمودند.

کودتای ۲۸ مرداد یک دستور کار خارجی بود که مراحل قبل، حین و بعد از آن، بین آمریکا و انگلیس تفکیک و تقسیم وظیفه شده بود. لذا این دولت‌ها با نقض اصول و قواعد بین المللی و مداخله در امور داخلی کشور ایران، با هدف حفظ نفوذ و قدرت خود در بدنه حکومت جهت تأمین منافع و غارت اموال کشور و ملت ایران، یک کودتای نظامی در ایران طرح ریزی نمودند. کودتایی که عوامل اصلی آن را نظامیان، سیاسیون وابسته و اراذل و اوباش تشکیل می‌دادند. در واقع کودتای ۲۸ مرداد آغازی بر سلطه کامل آمریکا بر ایران بود تا کشور ایران را بیشتر از قبل، وابسته نماید و مانع از استقلال و پیشرفت آن گردد. سلطه‌ای که بیش از ۲۵ سال طول کشید و در این مدت، هزینه‌ها و خسارات مادی و معنوی بسیاری بر کشور و ملت ایران تحمیل گردید. کودتایی که مسیر حرکت کشور را از ریل استقلال خارج نمود و بیشتر از قبل در سطوح و حوزه‌های مختلف، وابسته به آمریکا و غرب نموده و زمینه غارت اموال و منابع ایران را برای آنها فراهم کرد.

مردم عزیز ایران اسلامی:

اقدام سیاسی- نظامی خواندگان دعوی (ایالت متحده آمریکا) با طراحی و اجرای کودتا علیه دولت قانونی ایران در سال ۱۳۳۲، علاوه بر خسارات مادی و معنوی، موجبات تالمات بی حد به ملت شریف ایران گردیده است. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از جمله وقایع مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که پس از گذشت سال‌ها از وقوع آن، زوایای پنهان بسیاری دارد.

به لحاظ کوتاهی دولت‌ها در استیفای حقوق مادی و معنوی ملت ایران (به رغم وجود قوانین متعدد و اعتراف صریح مقامات آمریکا و انگلستان، همچنین اسناد متقن و تصویب قانون خاص پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران سال ۱۳۹۲)، امروز ما خود ملت با ارائه شکوائیه و دادخواهی خود، خواهان محاکمه دولت جنایت کار، غارتگر و تروریست پرور آمریکا در دادگاه‌های ذی صلاحیت در داخل کشور به استناد قوانین داخلی و بین المللی هستیم. اهم خسارات مادی و معنوی وارده به مردم شریف ایران در اثر کودتا ۲۸ مرداد را می‌توان در ذیل دسته بندی نمود و از دادگاه‌های ذیصلاح داخلی، تقاضا داریم با تقویم آن به بهای روز طلا و ارزهای جهانی و با محکوم نمودن آمریکای جنایت کار به پرداخت آن، همچنین با محکوم نمودن دولت مستکبر آمریکا به مجازات تنبیهی، بازدارندگی لازم را برای جلو گیری از ادامه جنایت او علیه ملت ایران ایجاد و جبران حد اقل بخشی از خسارات و آلام مردم ایران اسلامی در این واقعه و جنایت بزرگ را جبران نماید:

۱- ساقط کردن دولت قانونی ایران

۲- ایجاد اختناقِ داخلی و سرکوب مردم و انقلابیون کشور در طول چند دهه با طراحی و کمک به راه اندازی ساوک و آموزش کارکنان و عناصر شکنجه گر و جلّاد آن

۳ - چپاول منابع نفت کشور توسط کنسرسیومی متشکل از آمریکا و همپیمانان غربی او

۴- تصرّف و حاکمیت مستشاران نظامی آمریکایی بر ارتش ایران به گونه‌ای که حتی در توطئه جدایی بحرین استان چهاردهم ایران با طراحی روباه پیر انگلستان در سال ۱۳۵۱، حتی یک اطلاعیه هم نداد چه رسد به دفاع از آب و خاک کشور

۵ - تحمیل پیمان بغداد به رغم سیاست مستقل و «موازنه منفی» دولت ساقط شده ایران

۶- تحمیل «دکترین نیکسون» به مردم ایران

۷- جدایی بحرین از ایران

۸- تحمیل قانون کاپیتولاسیون
۹- سرکوب آزادی خواهان و تبعید حضرت امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

۱۰- کمک به غارت اموال ایران توسط خاندان پهلوی و فساد درباریان و سران رژیم پهلوی

۱۱- غارت میراث فرهنگی ایران

۱۲- تبدیل ایران به بازار مصرف کالاهای آمریکایی و غربی و از بین بردن تولید در کشاورزی، صنعت و...

۱۳. تحمیل فقر و تنگدستی در ایران و شیوع حاشیه نشینی شهرها و...

ملت قهرمان ایران اسلامی:

آمریکایی‌ها بارها در اسناد منتشر شده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود و در سخنرانی‌های دولتمردان و سیاستمداران، به نقش دولت وقت آمریکا در طرح ریزی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق در ایران، اذعان نموده‌اند.

در شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در سال ۱۳۹۲، آرشیو امنیت ملی آمریکا اسنادی را منتشر کرد که ضمن نشان دادن نقش سازمان سیا در رهبری اقدام فوق، آن را بخشی از فعالیت سیاست خارجی آمریکا به‌شمار آورد. در ژوئن ۲۰۱۷ سازمان سیا ضمن تأیید نقش خود در کودتا، اسنادی در این زمینه منتشر نمود. در اسنادی که از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، ارجاعاتی به رمز آژاکس، وجود دارد. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت است که مأمور اصلی سازمان سیا در اجرای طرح کودتار بوده و در روزهای منتهی به کودتا در تهران به سر می‌برد. این اسناد که در آرشیو آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و نیز مجله فارن پالیسی منتشر شدند، بر اساس قانون دسترسی آزادی به اطلاعات در ایالات متحده آمریکا در اختیار همگان قرار گرفت. این اسناد بخشی از یک مجموعه سند و گزارش بزرگ‌تر به نام «نبرد ایران» هستند که توسط تاریخ‌نگاران سازمان سیا و صرفاً برای مصرف داخلی در اواسط دهه هفتاد میلادی تدوین شده‌اند.

سیا در مقدمه یکی از سندهای متعلق به سال ۱۹۵۴ است می‌نویسد: «در پایان ۱۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمی‌تواند با کشورهای غربی که منافعی در ایران دارند به توافقی نفتی برسد.» «هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت شاه و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده (مد نظر آمریکایی‌ها) اداره کند.» بنا به این سند همچنین هدف کودتا این بوده که دولتی بر سر کار بیاید که دولت‌های غربی بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

نشریه فارین پالیسی با بیان اینکه «کودتای ۲۸ مرداد در ایران به‌عنوان نقطه عطفی در مداخلات مخفیانه ایالات متحده در تاریخ سیاسی ایران مدرن تلقی می‌شود» نوشت: "درست است که محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایران بدون اقدامات ایرانیان از قدرت برکنار نمی‌شد، اما نادیده گرفتن نقش ایالات متحده در این کودتا، آن‌طور که برخی تحلیل‌گران بر آن تاکید می‌کنند، گمراه کننده است. این خاطره هنوز که هنوز است روابط ایران و ایالات متحده را آزار می‌دهد و مهم‌تر از آن، اینکه واشنگتن در تثبیت رژیم شاهنشاهی ایران پس از کودتا نقش بسزایی ایفا کرد".

فارین پالیسی ادامه داد: تمرکز بر وقایع پس از کودتای ۲۸ مرداد (۱۹ اوت ۱۹۵۳) به تنهایی اهداف نهایی واشنگتن از این کودتا را آشکار می‌کند؛ بازگشت منابع نفتی ایران به کنترل خارجی، هدفی که ایالات متحده تقریباً یک سال پس از برکناری محمد مصدق از قدرت به آن دست یافت.

روزنامه نیویورک تایمزدر شماره ۲۱ ماه مه ۱۹۶۱ خود نوشت: در ساقط کردن حکومت مصدق سازمان سیا نقش اصلی را بازی کرد.
ملت تمدن ساز ایران اسلامی:

دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی در برهه‌های زمانی مختلف و با ادبیات‌های متفاوت، به نوعی از مداخله و اجرای کودتا و سرنگونی دولت وقت ایران، اظهار تاسّف نموده‌اند.

در سال ۲۰۰۰، مادلین آلبرایت به تأیید نقش‌آفرینی آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ایران پرداخت. در سال ۲۰۰۹ نیز، باراک اوباما نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد را تأیید کرد. با این حال هیچ‌کدام از مسؤولین این کشور تاکنون به عذرخواهی رسمی از مردم ایران، برای این کودتا، نپرداخته‌اند، ولی لحن باراک اوباما و مادلین آلبرایت به عذرخواهی نزدیک بود.

باراک اوباما اولین و تنها رئیس‌جمهوری آمریکا است که در سال ۲۰۱۳ نیز در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و در حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان، از دخالت کشورش در براندازی مصدق اظهار تأسف کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۹ به مداخله ایالات متحده آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرده بود.

برنی سندرز، نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در مناظره خود با هیلاری کلینتون (دیگر نامزد حزب دموکرات) در ۱۱ فوریه ۲۰۱۶، در اشاره به دخالت‌های بیجای آمریکا در ساقط کردن دولت‌های کشورهای دیگر، به عنوان نمونه به ساقط کردن دولت محمد مصدق در ایران اشاره کرد:

سندرز اضافه می‌کند: "… ولی این مورد جدیدی نیست. این دخالت به پنجاه یا شصت سال پیش برمی‌گردد؛ جایی که ایالات متحده در ساقط کردن دولت‌ها دست داشت. یکی از این موارد، ساقط کردن دولت مصدق در ۱۹۵۳ میلادی بود. هیچ فرد [آمریکایی] مصدق را نمی‌شناسد؛ او نخست‌وزیر منتخب ملت ایران بود. او به خاطر منافع ایالات متحده و بریتانیا، از قدرت به زیر کشیده شد؛ و نتیجه آن، دیکتاتور شدن شاه ایران بود؛ و سپس شما انقلاب ایرانی‌ها را دارید و در نهایت به جایی رسیدیم که الان هستیم. نتایج غیرخواسته و غیرمترقبه…"

برنی سندرز در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان چنین گفت:

"سرنگونی (مصدق) نخست‌وزیر انتخاب شده طی فرایند دموکراتیک در ایران، فاجعه بود. نکته اصلی در سخنان من این بود که آمریکا نباید به دنبال سرنگونی دولت‌ها باشد… به عقیده من، سرنگونی (مصدق) نخست‌وزیر انتخاب شده طی فرایند دموکراتیک در ایران، فاجعه بود؛ بنابراین، تصور نمی‌کنم آمریکا به لحاظ قانونی یا اخلاقی حق داشته باشد دولت‌ها را سرنگون کند و این تلاش‌ها اغلب نتیجه عکس داشته و بی‌ثباتی بسیاری را در مناطق مختلف به بار آورده‌است".

ملت شریف ایران اسلامی:

گروه جهادی حقوقی حکیم با اولویت قرار دادن مطالبات ملت و با استناد به قوانین داخلی ذیل الذکر:

الف. قانون پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

ب. قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب ۱۳۹۰

ج. آئین نامه اجرایی قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب ۱۳۷۸،

د. قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب ۱۳۹۵

ه. قانون اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا مصوب ۱۳۹۴

و. قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه ۱۳۹۶

ز. قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۰۷

و همچنین با استناد به قواعد آمره و تعهدات عام الشمول و قوانین و مقررات بین المللی ذیل الذکر:

الف. اسناد و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و منشور ملل متحد.

ب. کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹،

ج. اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸،

د. میثاق حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۹۶۶

ه. میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۹۶۶

و. طرح مسئولیت بین المللی دولت‌ها مصوب ۲۰۰۱

اقدامات دولت آمریکا در طرح ریزی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، مصداق نقض اصول و قواعد بین المللی ذیل الذکر می‌باشد:

۱. نقض صلح و امنیت عمومی و بین المللی

۲. نقض قواعد مربوط به حقوق بشر

۳. نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها

۴. مسئولیت بین المللی دولت آمریکا مستند به طرح بین المللی مسئولیت دولت‌ها ۲۰۰۱

۴.۱. مسئولیت ناشی از اقدامات متخلفانه دولت ایالات متحده آمریکا

۴.۲. مسئولیت ناشی از حمایت و هدایت اراذل و اوباش در کودتای ۲۸ مرداد

و اثبات نقض آنها از سوی خواندگان به شرح مبسوط دادخواست که موجبات ایراد خسارات مادی و معنوی فراوانی به اتباع ایرانی و در نهایت دولت وقت ایران شده است و با اثبات توجه مسئولیت جبران کلیه خسارات مادی و معنوی به دولت ایالات متحده آمریکا و مقامات رسمی و غیر رسمی دخیل در این ماجرا، در جهت احقاق بخشی از حقوق و جبران خسارات وارده بر خواهان‌های محترم، با تقدیم دادخواست به مراجع ذیصلاح حقوقی؛ صدور حکم به محکومیت خواندگان به جبران خسارات مادی، معنوی وارده به خواهانها، ناشی از اقدامات غیر قانونی به شرح دادخواست تقدیمی (عندالزوم با نظر کارشناس)، هزینه دادرسی وحق الوکاله وکلا و مجازات تنبیهی بازدارنده از مقام ذیصلاح قضائی خواستار است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

گروه حقوقی جهادی حکیم

۲۳/۰۵/۱۴۰۳