تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3746658
شناسه : 3746658
تاریخ :
نکات اهالی نشر درباره گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد اقتصاد ایران: یکی از فعالان حوزه نشر انتظار دارد سیدعباس صالحی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد همکاران خود در معاونت‌ها و ادارات کل را به‌طور عمده و یا حتی کاملا از پرسنل وزارتخانه انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  از زمانی که نتیجه انتخابات مشخص شد با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید به ریاست مسعود پزشکیان گمانه زنی‌هایی درباره ترکیب کابینه و انتصاب وزرای مختلف به گوش می‌رسید. یکی از وزارتخانه‌های مهم برای هر دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای تصدی ریاست آن از ابتدا نام چند گزینه احتمالی مطرح شدند.

سید عباس صالحی یکی از گزینه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از همان ابتدا نامش بین گزینه‌های انتخابی ریاست جمهوری برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان آمد. او مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، فرزند یکی از علمای شاخص مشهد است. او متولد سال ۱۳۴۲ در مشهد است و علاوه بر تحصیلات حوزوی دکترای فلسفه نیز دارد.

وی در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی عهده‌دار مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و پس از استعفای جنتی به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شد. با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی وی توسط ریاست جمهوری دوره دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و توانست وزیر فرهنگ دولت دوازدهم شود. صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. عملکرد وی در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد قابل توجهی به رضایت رساند. تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر؛ به‌ویژه مشارکت دهی در سیاستگذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر را باید از نقاط مثبت در کارنامه صالحی خواند.

صالحی در مسئولیت‌هایش، اصل شفافیت را لحاظ کرده و از طرف دیگر او سعی کرده تا حد امکان از چرخه نشر، ناشران و اهالی قلم فاصله نگیرد و شنوای انتقادات، مشکلات و پیشنهادهای آن‌ها باشد. مصداق این رویکرد صالحی، دیدارهای دوره‌ای اوست که با حضور در کتاب‌فروشی‌ها انجام شده است. وی با اهالی رسانه هم رابطه خوبی دارد و به رغم مصاحبه‌های نه چندان پرشمار، ارتباط مستمر و صمیمانه‌ای با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای داشته است.

صالحی پیش از این پس از اطلاع از اینکه نامش به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت توسط کارگروه انتخاب شد، در نامه‌ای به علیرضا تابش دبیر کمیته فرهنگ از گزینه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی انصراف خود را اعلام کرد.

علی رغم اینکه صالحی در این نامه و در نامه دیگری به محمدجواد ظریف انصراف خود را از این مسئولیت اعلام کرده بود اما اقبال برای انتخابش به عنوان گزینه بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت و چندشب پیش، حسین انتظامی یکی دیگر از گزینه‌های قوی سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در فضای مجازی انتخاب صالحی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریک گفت. همچنین صبح یکشنبه ۲۱ مرداد مسعود پزشکیان ریاست جمهوری لیست کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم را تقدیم مجلس کرد و نام سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم خورد.

به این ترتیب صالحی باید منتظر اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی باشد.

اهمیت توان اجرایی مدیران ارشاد

علی محمدپور فعال حوزه دیجیتال کتاب درباره انتخاب سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: آقای صالحی انسان دانشمندی است. اما مدیر فرهنگی که بتواند جریان‌های فرهنگ را از چالش‌های موجود بیرون بیاورند و سازماندهی مجدد کند نیست.

وی افزود: درباره حوزه نشر که بیشتر به معاونت فرهنگی مربوط است توان اجرایی معاون فرهنگی ارشاد خیلی مؤثر خواهد بود. ولی تجربه‌های قبلی نشان داد که رویکرد آقای صالحی تعامل با همه است. رویکرد تعامل با همه بدون داشتن استراتژی و برنامه‌ی ساختار ساز کمکی به وضعیت فرهنگ کشور نمی‌کند. بنابراین باید امیدوار باشیم او در انتخاب معاونان به ادم های جسور فرصت بدهند.

محمدپور گفت: درباره حوزه نشر نیز که بیشتر به معاونت فرهنگی مربوط است توان اجرایی معاون فرهنگی ارشاد خیلی مؤثر خواهد بود. ولی تجربه‌های قبلی نشان داد که رویکرد آقای صالحی تعامل با همه است. رویکرد تعامل با همه بدون داشتن استراتژی و برنامه ساختار ساز کمکی به وضعیت فرهنگ کشور نمی‌کند.

تاکید بر استفاده از وزارت ارشادی‌ها

جواد حق بین دیگر فعال حوزه نشر هم درباره این انتخاب گفت: آقای صالحی شخصیت فرهنگی و دینی شایسته ای دارد و از سلامت برخوردار است ولی به نظرم در وزارت نتوانست همکاران خوبی در حوزه‌های مختلف انتخاب کند. سلامت داشتن و پاکدستی قطعاً از مسائل مهمی است ولی کارایی و متخصص بودن و اجرایی بودن افراد زیر مجموعه بسیار مهم است که ما در دوران وزارت آقای صالحی شاهد نبودیم، به نظر بنده در بین کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارند که هم می‌توانند وزیر مجموعه باشند و هم می‌توانند بهترین گزینه‌ها به عنوان معاونت‌ها و یا ادارات کل باشند و هیچ نیازی به آوردن نیرو از جایی دیگر نیست و یا حداقل هم اگر انتخابی بیرون از مجموعه وزارت خانه باشد آن فرد در دستگاه‌های موازی با حوزه فرهنگ و هنر کار کرده باشد و بتوان به خوبی از عملکردش استفاده برد.

وی افزود: در دولت سیزدهم دونفر خوب ظاهر شدند؛ یکی آقای احمدوند که سال‌ها با حوزه کتاب مأنوس بود و یکی هم آقای علی رمضانی که پس از سال‌ها خدمت در نهاد کتابخانه ها به وزارت ارشاد آمد و به نظر بنده عملکردش قابل دفاع است.

این فعال نشر در پایان گفت: انتظار است آقای صالحی در وزارت ارشاد همکاران خود در معاونت‌ها و ادارات کل را به‌طور عمده و یا حتی کاملاً از پرسنل وزارتخانه انتخاب کند. ایمان دارم اگر چنین نگاهی در وزارت خانه برقرار شود دوره وزارت ایشان در بین اصحاب فرهنگ و هنر باقی خواهد ماند.