تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3746619
شناسه : 3746619
تاریخ :
رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران : ناترازی تولید و مصرف انرژی تشدید شده است اقتصاد ایران: رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران ضمن اشاره به افزایش فاصله بین تولید و مصرف انرژی گفت: استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف، ۲ راهکار برای حل معضل ناترازی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز در هجدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به وضعیت تأمین انرژی در کشور اظهار کرد: امسال در روزهای اوج مصرف برق، رکورد مصرف ٧٩ هزار مگاوات را هم به عنوان پیک زدیم که نشان می‌دهد فاصله بزرگی بین تولید و مصرف ایجاد شده است.

وی افزود: امسال این گپ بزرگ‌تر شده است؛ با گونه‌ای که روند خاموشی‌ها در ابتدا با صنایع آغاز شد و سپس به بخش کشاورزی و در نهایت هم به خانه‌ها هم رسید. این موضوع این هشدار را می‌دهد که با تداوم این وضعیت، قطعاً بحران جدی برای سال آینده خواهد داشتیم، بنابراین برای سال آینده باید تدبیری اساسی اندیشیده شود.

صالحی تصریح کرد: مشکل تأمین انرژی که در تابستان برای برق و در زمستان برای گاز به وجود می‌آید برای ایران به عنوان یک کشور غنی از منابع، چندان جالب نیست چراکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان اقداماتی انجام داد تا این فاصله مصرف و تولید جبران شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و البته استفاده از فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کاهش فاصله تولید و مصرف انجام داد. در حال حاضر همه این اقدامات تعطیل است؛ چرا که تاکنون دولت دخالت داشته و به هر دلیلی، نتوانسته است منابع انرژی لازم را تأمین کند.

به گفته صالحی، درحالیکه دولت خود در رفع ناترازی انرژی اقدام مؤثری نداشته، به فعالان بخش خصوصی نیز اجازه فعالیت و بهره‌وری مناسب از نیروگاه‌ها را نداده است.

وی اضافه کرد: دولت در حالی توجهی به بخش تأمین انرژی نداشته که طی دو- سه سال اخیر، درآمدش کم هم نبوده اما آنگونه که باید، در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است.

صالحی افزود: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی نیروگاه داریم که با یک سرمایه‌گذاری جدید می‌توان ظرفیت‌های خوبی در آنها ایجاد کرد و طی دو- سه سال، بخش عمده‌ای از ناترازی انرژی را رفع کرد. بنابراین فرصت‌های خوبی پیش‌رو وجود دارد و درخواست ما این است که فرصت‌های موجود در حوزه انرژی را به غنیمت بشناسیم.