تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3746313
شناسه : 3746313
تاریخ :
یک مقام مسئول در جهاد کشاورزی: سرانه واردات غذا در ایران ۲۰۰ دلار است اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرانه واردات غذا در ایران ۲۰۰ دلار بوده در حالی که این عدد در برخی کشورها بالغ بر ۲ میلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مریم جلیلی مقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور امروز در نشست تخصصی پدافند غیرعامل که به صورت آنلاین در سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، طی گزارشی از عملکرد این سازمان در سال زراعی جاری اعلام کرد: اقدامات اصلی ما در راستای اصول پدافند غیرعامل و اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی و در جهت بالا بردن تاب‌آوری است.

وی افزود: کوچک‌ترین غفلت در حوزه پدافند غیرعامل و در حوزه امنیت غذایی، قابل اغماض نیست و می‌تواند بزرگترین ضربه را به تولیدات و امنیت غذایی وارد کند.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات یک سازمان حاکمیتی و واکنش سریع است، ابراز داشت: این سازمان نقش کلیدی در بخش تأمین امنیت غذایی و کشاورزی کشور دارد و سدی در مقابل حملات پدافند غیرعامل و بیوتروریسم و اگروتروریسم است.

جلیلی مقدم ادامه داد: برای مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تلاش می‌کنیم با کمترین استفاده از سموم شیمیایی، برای توسعه مدیریت تلفیقی و مبارزه بیولوژیک اقدام کنیم.

وی درباره اهمیت فعالیت سازمان حفظ نباتات گفت: بر اساس گزارش سازمان فائو، اگر اقدامات کنترلی در حوزه کشاورزی انجام نشود، به طور میانگین ۳۵ درصد خسارت به محصولات کشاورزی وارد می‌شود که ۱۴ درصد آن سهم عوامل بیماری‌زا، ۱۰ درصد حشرات و بندپایان و ۱۱ درصد سهم علف‌های هرز است.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲.۵ برابر سال گذشته، مبارزه با زنگ زرد گندم و ۲ برابر مبارزه با سن گندم صورت گرفته است، اظهار داشت: در سال زراعی جاری عملیات کنترلی و مبارزه با عوامل خسارت زا در اراضی زراعی و باغی در سطح ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار انجام شد.

وی در همین حال بر مبارزه به موقع با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع، باغات و گلخانه‌ها تاکید کرد و گفت: مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا نیاز به تأمین به موقع اعتبارات دارد.

جلیلی مقدم در مورد سموم کشاورزی اعلام کرد: در رویکرد جدید، ما به هیچ وجه اجازه ثبت سموم پرخطر که بر سلامت جامعه، محیط زیست و باروری تأثیرگذار است، را نمی‌دهیم و سموم پرخطری که در گذشته ثبت شده به تدریج حذف و سموم کم خطر جایگزین می‌شوند.

وی یادآور شد: در طول سال‌های گذشته ۱۶۸ قلم سم از فهرست سموم مجاز بخش کشاورزی کشور حذف شده است.

سرانه واردات غذا

نبی الله رشنو، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست، تولید ۱۳۰ میلیون محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی در کشور را حاصل تلاش و آمادگی مستمر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات دانست که هم حوزه‌های امنیتی و نظامی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: عمده‌ترین وظیفه و مأموریت این سازمان، آمادگی برای شناسایی و مبارزه با عوامل خسارت‌زا و بیوتروریسم و اگروتروریسم است.

رشنو تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور با توجه به تمام توانمندی‌های تخصصی، استفاده از فناوری‌های جدید و دانش بومی، شرایطی را فراهم کرده که برآورد اولیه سال زراعی جاری مبنی بر تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم دست یافتنی خواهد شد.

وی با اشاره به سرانه واردات مواد غذایی کشور گفت: سرانه واردات غذا در ایران ۲۰۰ دلار است در حالی که این عدد در برخی کشورها بالغ بر دو میلیون دلار می‌باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی تصریح کرد: ما با کمک سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل کشور باید حافظ امنیت غذایی باشیم.