تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3745816
شناسه : 3745816
تاریخ :
رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: چند درخواست دارویی از سازمان برنامه و بودجه اقتصاد ایران: رییس سازمان غذا و دارو بر تامین پایدار ارز و همچنین نقدینگی کافی برای صنعت دارو، تجهیزات و شیرخشک تاکید کرد و درخواست‌های این سازمان و صنایع از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دکتر سیدحیدر محمدی درباره آخرین وضعیت بازار دارویی کشور و تخصیص ارز جهت تامین نیاز بازار، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور نسبتا پایدار است و لازم است روند تخصیص ارز و تامین منابع به صورت کامل و مستمر صورت گیرد تا متعاقبا نیازهای بازار دارویی کشور نیز به موقع تامین شود.

وی گفت: با توجه به همکاری بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون، در حال حاضر شرایط خوب است اما لازم است که ذخایر استراتژیک را بویژه در حوزه داروهای اساسی افزایش دهیم و تلاش‌مان در این راستاست. یعنی یکی از مسایل خیلی مهم برای ما آن است که ذخایر استراتژیک برای داروهای اساسی بالا رود.

محمدی ادامه داد: دو عامل در افزایش ذخایر استراتژیک دارو مهم است؛ یکی تامین پایدار ارز و دیگری تامین نقدینگی کافی. در حوزه ارز تقریبا از ابتدای سال شرایط خوب بوده و امیدواریم تا پایان سال با همین روش و به صورت کامل، کافی و مستمر تامین شود.

لزوم همکاری بانک‌ها جهت تامین نقدینگی بازار دارو، تجهیزات و شیرخشک

وی افزود: دیگری بحث نقدینگی است که اکنون شرایط خوبی ندارد. در تامین نقدینگی موارد مختلفی اثرگذار است؛ ابتدا آنکه فروش شرکت‌ها باید خوب باشد، دیگری هم برگشت سرمایه شرکت‌ها و پرداخت بیمه‌ها است و دیگری هم تسهیلات بانکی است. در بخش تسهیلات بانکی، متاسفانه بانک‌ها چندان همکاری ندارند، تسهیلات نمی‌دهند و یکی از گلایه‌های صنایع دارو، تجهیزات و شیرخشک آن است که تسهیلات به آنها تعلق نمی‌گیرد. در مجموع دو مبحث تسهیلات بانکی و همچنین پرداخت مطالبات بیمه‌ای بسیار مهم است.

محمدی در پاسخ به ایسنا درباره پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع دارو، تجهیزات و شیرخشک، گفت: از بهمن ماه سال گذشته و به جهت کنترل نقدینگی بازار دارو و تجهیزات و شیرخشک، بانک‌ها بخشنامه‌ای داشتند اما تسهیلات پرداخت نمی‌شد و هنوز هم مقداری تسهیلات انقباضی است. در همین زمینه نیز ما درخواست کردیم، مساعدت و موافقت شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان مازاد، تسهیلات جدید برای دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک داده شود و در همین راستا هم به بانک‌های عامل دستور آن را داده‌اند اما هنوز اجرایی نشده و پیگیریم که با مساعدت رییس کل بانک مرکزی و همکاری بانک‌های عامل اجرایی شود.

چند درخواست از سازمان برنامه و بودجه

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره تغییر مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه و مطالبات سازمان غذا و دارو، گفت: درخواست ما از سازمان برنامه بودجه آن است که یارانه دارو (دارویار) از محل بودجه عمومی پرداخت شود. در همین راستا نیز مصوبه‌ای در دبیرخانه سران قوا ابلاغ شد که ۱۲۰هزار میلیارد تومان از اعتبارات دارویار و نان به بودجه عمومی منتقل شد؛ چراکه بودجه عمومی جهت پرداخت در دسترس‌تر است و لذا این موضوع یک اتفاق خوبی بود که صورت گرفت.

وی در این باره به یارانه دارویی اشاره کرد و افزود: درخواست‌مان آن است که ماهانه حداقل ۵همت (۵هزار میلیارد تومان) از همین عدد فعلی یارانه دارو را به صورت مستمر پرداخت کنند و منتظر دریافت اسناد نباشند؛ یارانه ماهانه به مراکز درمانی پرداخت شود و بعد سندها را دریافت کنند. در همین راستا نیز قانون برنامه ششم و هفتم توسعه این اجازه را داده که حداقل ۶۰ درصد از اعتبارات را به صورت علی‌الحساب بدون سند پرداخت کنند. بنابراین لازم در این جهت عمل شود تا به مشکل برخورد نکنیم. در مجموع درخواست ما آن است که اعتبارات را به موقع پرداخت کنند.

گفتنی است روز گذشته نیز دکتر حیدر محمدی - رئیس سازمان غذا و دارو از مصوبه بانک‌مرکزی برای کمک به نوسازی خطوط تولید دارو و تجهیزات پزشکی‌ خبر داد و با بیان اینکه جلسه‌ای با دستور رئیس کل بانک مرکزی، تشکیل و در این جلسه توافقات خوبی صورت گرفت، گفت: یکی از مهمترین توافقات، پیگیری خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حوزه سلامت بود که قرار شد طی روزهای آینده از سوی بانک‌های عامل ابلاغ و اجرایی شود. ‌