تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3745559
شناسه : 3745559
تاریخ :
استاندار خراسان جنوبی: خراسان جنوبی آماده همکاری با افغانستان است اقتصاد ایران: بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان آماده همکاری همه جانبه با افغانستان است، گفت: پایانه مرزی ماهیرود از جمله ظرفیت‌های استان در راستای توسعه تجارت با افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  جواد قناعت شامگاه یکشنبه در دیدار با والی استان فراه افغانستان اظهار کرد: خراسان جنوبی، آماده همکاری همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان است.

و راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان عنوان کرد و افزود: اشتراکات فرهنگی و سابقه طولانی روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور بسیار زیاد است که فرصت‌های مناسبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور به وجود آورده است.

استاندار خراسان جنوبی از آمادگی این استان برای همکاری با فراه افغانستان خبر داد و بیان کرد: این استان آمادگی دارد در حوزه‌های بازسازی، زیرساختی و تجاری، همکاری با بخش خصوصی و آموزش نیروی انسانی متخصص، امنیت در مرزهای مشترک، مشارکت در طرح‌های آموزشی و بهداشتی و علمی و فرهنگی همکاری کند.

قناعت بر آمادگی خراسان جنوبی برای مراودات بیشتر با استان فراه افغانستان تأکید کرد و گفت: قرار گرفتن خراسان جنوبی در کریدور بین‌المللی شمال به جنوب، وجود فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و پایانه مرزی ماهیرود از جمله ظرفیت‌های استان در راستای توسعه تجارت با افغانستان است.

وی اظهار داشت: مرز ماهیرود طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقلی افغانستان به کشورهای آسیای میانه است، چراکه عبور کالا از مسیر ماهیرود به چابهار و از آنها به کشورهای آسیای میانه حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر را برای تجار افغانستانی نزدیک تر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه افزایش ساعت کاری پایانه ماهیرود آمادگی لازم را دارد، یادآور شد: امکان انجام سرمایه گذاری‌های مشترک در سایت منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه گذار افغان در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی افزود: سطح مراودات تجاری بین ایران و افغانستان می‌تواند با نشست‌های مستمر افزایش پیدا کند.