تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3744827
شناسه : 3744827
تاریخ :
با رکورد جدید؛ سرمایه‌گذاری خارجی به 5.5 میلیارد دلار رسید اقتصاد ایران: رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از رکوردشکنی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران  در مورد سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: شرایط خوبی در سه سال گذشته فراهم شد، میزان و ارزش مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صادر شده در سال گذشته 5.5 میلیارد دلار بود که این رقم در طول 16 سال عمر سازمان بی سابقه است.

وی گفت: ضمن این که برخی مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم، اما چون در عمل اتفاق نیفتاد از فهرست سرمایه‌گذاری خارجی خارج شد. علاوه بر این سرمایه‌گذاری خارجی که وارد کشور شد،‌ اما مجوز سازمان سرمایه‌گذاری نداشت،‌ سال قبل 2.5 میلیارد دلار بوده است.رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در مورد این که برخی ادعا کردند که سرمایه‌گذاری افغانها در ایران افزایش یافته،‌ گفت: کل سرمایه‌گذاری افغانها در سال گذشته به 35 میلیون دلار رسیده است.

به گفته فکری،‌ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی سال گذشته متعلق به کشور چین به میزان 2 میلیارد دلار بود،‌ سپس رقم بعدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به ترکیه،‌امارات متحده عربی، و بعد از آن متعلق به ایرانیان مقیم خارج کشور بوده است. فکری این را هم گفت: ایرانیان مقیم خارج سرمایه‌های زیادی دارند که ما از انتقال آن به داخل کشور استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران بیان داشت: عمده سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته در رشته صنعت و معدن جذب شده است. در کل دولت شهید رئیسی رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به نفت و گاز بوده و در این مدت در مجموع 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد.

به گفته فکری،‌رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته با 5.5 میلیارد دلار شکسته شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری،‌ با بیان این که منافع مشترک خارجیها با سرمایه‌گذاری گره خورده است،‌ گفت: سرمایه‌گذار خارجی برای سودآوری خودش،‌ تکنولوژی نو می‌آورد و این پدیده منجر به انتقال تکنولوژی به داخل کشور می‌شود. منفعت اقتصادی هم برای سرمایه‌گذار خارجی و هم برای کشور ما در پی دارد.فکری در مورد بی اثر کردن اثر تحریم توسط سرمایه‌گذاری خارجی،‌گفت: خود سرمایه‌گذار خارجی برای انتقال سرمایه می‌داند چگونه اقدام کند و موانع تحریم را رفع می‌کند.