تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3744588
شناسه : 3744588
تاریخ :
شکایت چین از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی اقتصاد ایران: چین به علت افزایش تعرفه‌ خودروهای برقی این کشور از سوی اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   چین در مورد اعمال تعرفه‌های اضافی اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی (EV) ساخت این کشور به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.

اتحادیه اروپا، ماه گذشته با اشاره به «یارانه دادن ناعادلانه» چین به تولیدکنندگان خودرو، تعرفه‌هایی از 17.4 تا 37.6 درصد بر واردات خودروهای برقی از این کشور، اضافه بر 10 درصد عوارض موجود، اعمال کرد.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که برای حفظ حقوق و منافع توسعه صنعت خودروهای الکتریکی و همکاری در زمینه تحول سبز جهانی (استفاده از سوخت‌های بدون آلایندگی) به سازوکار حل وفصل اختلافات سازمان تجارت جهانی روی آورده است.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، حکم اولیه اتحادیه اروپا فاقد مبنای واقعی و قانونی‌ست و قوانین سازمان تجارت جهانی را به شدت نقض و همکاری جهانی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را تضعیف می‌کند.

وزارت چین گفت: «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که به سرعت رویه‌های اشتباه خود را اصلاح کند و ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا را و همچنین زنجیره‌های صنعتی و تامین خودروهای الکتریکی را حفظ کند.»

پس از اینکه اتحادیه اروپا تحقیقاتی در سال گذشته انجام داد و مشخص شد که یارانه‌ها به تولیدکنندگان خودرهای الکترونیکی چینی اجازه می‌دهد تا با قیمت بسیار پایین‌تری از خودروهای داخلی این اتحادیه در این منطقه فروخته شوند، تعرفه‌های اتحادیه اروپا از اوایل ماه جولای اعمال شد.

پکن هشدار داد اگر اتحادیه اروپا به تشدید تنش‌ها ادامه دهد، احتمالا یک «جنگ تجاری» به راه می‌افتد. اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی چین است.

ارزش صادرات این خودروها به اتحادیه اروپا در سال 2023 به 11.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.
این رقم در سال 2020 برابر با 1.6 میلیارد دلار بود و چین اکنون 37 درصد واردات خودروهای برقی این اتحادیه را تامین می‌کند.پیش از اتحادیه اروپا، آمریکا تعرفه 25 درصدی خودروهای برقی صادراتی چین را به 100 درصد افزایش داده بود.