تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3743686
شناسه : 3743686
تاریخ :
روند پرشتاب دنیای مدرن در مصرف برق اقتصاد ایران: در دنیای مدرن با روند پرشتابی به برق وابسته‌تر می‌شود و این امر ضرورت استفاده بهینه از انرژی الکتریکی را بیش از پیش نمایان کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمد خدادادی بهلولی – کارشناس انرژی در یادداشتی  نوشت؛ در سال‌های گذشته صنعت برق، به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های انرژی کشور، صرفاً از ایجاد ارتباط با هر انشعاب برق استفاده می‌نمود به نحوی که در بهترین حالت ممکن یک ارتباط یک‌سویه بین شرکت‌های توزیع نیروی برق و مشترک به واسطه وجود وجه اشتراکی به نام کنتور برق شکل می‌گرفت.

یکی از پیش‌نیازهای مهم برای طراحی برنامه‌های مدیریت مصرف در حوزه انرژی، درک صحیح از نحوه نگرش مصرف‌کننده نهایی است. یافتن پاسخ پرسش‌هایی از قبیل مواردی که در ادامه می‌آید، می‌تواند کمک بسیار مؤثری به سیاست‌گذاران در حوزه انرژی نماید: "چرا مصرف‌کننده، الگوی مصرف انرژی خاصی را انتخاب می‌کند؟ "، "آیا مصرف‌کننده ادراک درستی در خصوص جایگاه خود از حیث میزان مصرف انرژی در مقایسه با سایر شهروندان دارد؟ "، "آیا مصرف‌کننده اطلاعات کافی در خصوص اهمیت و ارزش انرژی و روش‌های مصرف بهینه را دارد"، "آیا مصرف‌کننده در صورت اطلاع از اهمیت انرژی و الگوی مصرف خود و یا اطلاع از زمان‌های اوج مصرف انرژی، اقدام به بهبود آن می‌نماید؟، "آیا از میان اعضای خانواده، عضو یا اعضایی هستند که در مقایسه با دیگران به مصرف بهینه انرژی توجه بیشتری نشان دهند؟ "

در این راستا، دسترسی به مصرف‌کننده نهایی و شناخت نگرش وی به منظور ایجاد تعامل مؤثر، برای حوزه انرژی کشور از جمله کلیدی‌ترین نیازها می‌باشد. در سال‌های گذشته صنعت برق، به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های انرژی کشور، صرفاً از ایجاد ارتباط با هر انشعاب برق استفاده می‌نمود به نحوی که در بهترین حالت ممکن یک ارتباط یک‌سویه بین شرکت‌های توزیع نیروی برق و مشترک به واسطه وجود وجه اشتراکی به نام کنتور برق شکل می‌گرفت؛ لذا امکان برقراری ارتباط مستقیم، دوسویه و مؤثر با مصرف‌کنندگان برق با هدف ارسال پیام مناسب در زمان و مکان مناسب، برای فرد یا افراد مناسب که مصرف‌کنندگان برق از یک انشعاب مشخص باشند میسر نمی‌گشت.

خوشبختانه در سال جاری، صنعت برق در حرکتی پیشرو و با بهره‌گیری از بسترهای مخابراتی و استفاده همزمان از داده‌های صنعت برق و صنعت مخابرات کشور، زیرساخت‌های لازم برای تحقق این خواسته دیرینه را محقق نمود که از جمله مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- عبور از الگوی سنتی انشعاب-محور به الگوی جدید بهره‌بردار-محور در صنعت برق از طریق ایجاد امکان شناسایی و برقراری ارتباط برخط با بهره‌بردار از هر انشعاب و اعضای خانواده وی.

۲- عبور از الگوی سنتی ارتباط پیامکی یک‌سویه با مشترکین به الگوی جدید ارتباط تعاملی از طریق شناسایی بهره‌بردار و یا بهره‌برداران از هر انشعاب و ارسال پیامک تعاملی دوسویه و دریافت بازخورد و ترجیحات مصرف‌کنندگان برق.

۳- امکان ارسال پیام شخصی‌سازی شده هوشمند به هر فرد متناسب با علایق مصرفی ایشان و دریافت بازخورد.

۴- امکان ارسال پیام شخصی‌سازی‌شده و هوشمند مدیریت مصرف به هر فرد متناسب با مکان استقرار ایشان.

۵- امکان ارسال پیام هوشمند مکان‌محور به نقاطی از شبکه برق که به صورت محلی پربار شده‌اند و مشاهده لحظه‌ای بازخورد مصرفی افراد حاضر در نقاط مذکور.

امید می‌رود با کسب تجربیات لازم در این حوزه و استفاده هرچه بهتر از آنها در آینده، تأثیرات مثبت این زیرساخت ارزشمند هر روز بیشتر از قبل بر مدیریت مصرف برق (و در حالت کلی‌تر انرژی) نمایان شود.

در دنیای مدرن با روند پرشتابی به برق وابسته‌تر می‌شود و این امر ضرورت استفاده بهینه از انرژی الکتریکی را بیش از پیش نمایان کرده است. هم زمان صنعت ارتباطات و مخابرات نیز خصوصاً در دو دهه اخیر با رشد خیره‌کننده‌ای همراه بوده است به گونه‌ای که اکثریت افراد در کشورهای مختلف از تلفن¬های همراه با دسترسی به اینترنت به عنوان یک ابزار ارتباطی با دنیای پیرامون خود استفاده می‌نمایند. این تغییرات در کنار فراگیر شدن تدریجی اینترنت اشیا، توسعه پردازش‌گرهای قدرتمند و پیشرفت علم داده‌کاوی، از یک طرف منجر به تولید حجم عظیم و متنوعی از داده‌ها با دسترسی به ابزارهای داده‌کاوی شده است و از طرف دیگر فرصت همکاری دو بین دو زیرساخت کلیدی برق و مخابرات در زمینه‌هایی مانند هوشمندسازی و بهبود بهره¬وری انرژی را فراهم و ضروری ساخته است. اپراتور هوشمند انرژی یکی از محصولات در این حوزه می‌باشد.