تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3741308
شناسه : 3741308
تاریخ :
افزایش قیمت پردازنده‌های ۳ و ۵ نانومتری TSMC اقتصاد ایران: غول تراشه‌ساز تایوانی TSMC اعلام کرد که قیمت محصولات تولیدشده در نودهای سه و پنج نانومتری را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، غول تراشه‌ساز تایوانیTSMC قصد دارد برای حفظ حاشیه‌ی سود خود،‌ استراتژی افزایش قیمت را در محصولات پرتقاضایی مانند نودهای پنج و سه نانومتری پیاده‌ کند.

 اکنون باتوجه به تقاضای فراوان در حوزه‌ی هوش مصنوعی و سفارش‌های شرکت‌هایی مانند اپل، انویدیا و کوالکام، در یکی از بهترین شرایط کسب‌وکار خود قرار دارد. در همین راستا، گفته می‌شود که TSMC قیمت فرآیندهای پیشرفته‌ی ساخت پردازنده را تا هشت درصد افزایش می‌دهد.

TSMC به شرکای تجاری خود اعلام کرده است که به‌دلیل افزایش هزینه‌‌‌‌ها و برای حفظ حاشیه‌ی سود ۵۳ درصد، می‌خواهد در سال ۲۰۲۵ قیمت تولیدات مبتنی‌بر فرآیندهای سه و پنج نانومتری را بین سه تا هشت درصد بیشتر کند. این تصمیم می‌تواند بر قیمت CPU تأثیر قابل توجهی بگذارد.

علاوه‌بر نودهای نیمه‌هادی، گفته می‌شود که سازنده‌ی پردازنده‌ی آیفون، قیمت پکیجینگ CoWoS خود را نیز افزایش خواهد داد. این فناوری در پردازنده‌های هوش مصنوعی AMD و انویدیا به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. ظاهراً TSMC مشغول توسعه‌ی خطوط تولید CoWoS است و همین امر موجب بالارفتن هزینه‌ی تولید خواهد شد.

به‌لطف نرخ بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی از ظرفیت تولید سه و پنج نانومتری، درآمد و حاشیه سود ناخالص تی‌اس‌ام‌سی در فصل دوم امسال فراتر از پیش‌بینی‌های مالی و انتظارات بازار بودند. کارشناسان انتظار دارند که درآمد TSMC در سه‌ماهه‌ی سوم مالی ۱۱ درصد نسبت‌به فصل دوم افزایش یابد و حاشیه‌ی سود ناخالص شرکت به ۵۵٫۵ درصد برسد.

باتوجه به جایگاه کم‌نظیر TSMC در صنعت تراشه‌سازی، این شرکت در موقعیت خوبی برای بهره‌برداری از هیجان بازار قرار دارد. رقبایی چون سامسونگ فاندری به‌شکل معناداری از لحاظ فناوری و تأمین نیاز مشتریان عقب‌تر هستند. بنابراین، مشتریان تراشه‌ساز تایوانی به افزایش قیمت‌ها رضایت‌ داده‌اند.