تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3741295
شناسه : 3741295
تاریخ :
تصویب طرح "دیپلماسی اقتصادی" در دستور کار مجلس اقتصاد ایران: یک نماینده مجلس گفت: «طرح دیپلماسی اقتصادی»در حال حاضر در مجلس است و بنا داریم این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و در چارچوب کار کمیته روابط خارجی پیش ببریم و طرح را مصوب کنیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عباس گلرو نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با راهکارهای گسترش دیپلماسی اقتصادی برای ایران اظهار کرد: موضوع دیپلماسی اقتصادی مسلماً با توجه به اینکه هم اکنون یکی از کارکردهای اساسی دستگاه دیپلماسی در هر کشوری، برقراری روابط خارجی کشورها و توسعه همکاری‌های اقتصادی است اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد دنیا در یک بهم پیوستگی حرکت می‌کند و کشورهایی که در حوزه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در سطح دو جانبه و در قالب همکاری‌های چندجانبه و بلوک بندی‌های مختلف بتوانند جایگاه موثر خود را پیدا کنند مسلماً و قطع به یقین می‌توانند منافع ملی خود را در حوزه تجارت خارجی و روابط اقتصادی خارجی تأمین و تضمین کنند.

این نماینده مجلس با اذعان به ظرفیت‌های ویژه جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت خارجی گفت: ما 15 کشور همسایه داریم که برآورد حوزه واردات این کشورها تقریباً نزدیک به 2 هزار میلیارد دلار در سال است و متأسفانه سهم ما بسیار ناچیز است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: با وجود این ظرفیت‌های اقتصادی بزرگ در جمهوری اسلامی ایران می‌طلبد که استراتژی دیپلماسی اقتصادی در کشور مشخص و زیرساختها فراهم شود و دستگاه دیپلماسی نیز کارهای ویژه‌ای را در حوزه نرم افزاری و پیدا کردن بازار اقتصادی در دنیا انجام دهد.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم «طرح دیپلماسی اقتصادی» را ارائه داد و دولت را برای توسعه در این حوزه مکلف کرد که البته به عمر مجلس یازدهم نرسید اما این طرح در حال حاضر در مجلس است و بنا داریم این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و در چارچوب کار کمیته روابط خارجی، که مسئولیتش با بنده است، پیش ببریم و «طرح دیپلماسی اقتصادی» را مصوب کنیم.

گلرو در توضیح بیشتر گفت: این طرح ابزارهای جدیدی را برای دولت خلق می‌کند تا در این حوزه به طور موثر گام بردارد.

این نماینده مجلس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با سفرا و دیپلمات‌ها و دولتمردان بر ضرورت تقویت بنیه اقتصادی کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری یکی از ابعاد کار را دیپلماسی اقتصادی دیدند و تأکید کردند که تحرک فوق العاده‌ای در حوزه دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد که این را هم مجلس نصب العین خود قرار داده است.

وی در پایان افزود: امیدواریم در حوزه همسایگان و بلوک بندی‌های مختلف مانند شانگهای و بریکس و فرصت‌های اقتصادی در آفریقا و آمریکای لاتین در بخش تهاتر و توسعه صادرات اقدامات خوبی صورت گیرد و مجلس و دولت در این مسیر پیش رو کارهای موثری در حوزه دیپلماسی اقتصادی انجام دهند.