تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3741039
شناسه : 3741039
تاریخ :
رشد ۵۱ درصدی ترانزیت کشور در دولت سیزدهم اقتصاد ایران: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در حوزه ترانزیت جاده‌ای در دولت سیزدهم ۲۱۵ درصد رشد داشتیم و ترانزیت کشور نیز رشد ۵۱ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عبداجلال ایری اظهار داشت: ایران با توجه با موقعیت مناسبی که در حوزه حمل و نقل بین‌المللی دارد، می‌تواند از فرصت ایجاد شده استفاده و نقش عمده‌ای را در حمل و نقل داخلی و بین‌المللی ایفا کند. همه کشور‌ها به دنبال اختصاص سهم قابل توجهی در کریدور‌های ترانزیتی هستند و خوشبختانه ایران در تقاطع کریدور‌ها قرار گرفته و راه‌های دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده شود. بهره‌مندی از این ظرفیت ضمن ارتقای امنیت، درآمدزایی پایداری را برای کشورمان به همراه دارد و راهی موثر و ایمن برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه نیز به شمار می‌رود.

 
وی افزود: خوشبختانه باتوجه به تاکیدات نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون عمران بر تکمیل کریدور‌های اصلی و توسعه ترانزیت کشور و اهتمام دولت سیزدهم به استفاده از ظرفیت بالقوه ایران، گام‌های بسیار خوبی طی سال‌های اخیر در این زمینه بر داشته شد. دیپلماسی فعال با کشور‌های همسایه، انعقاد قرارداد‌های دو و چند جانبه با کشور‌ها و همچنین عضویت در سازمان‌های بین المللی مانند شانگهای و بریکس نیز ظرفیت بیشتری در اختیار کشورمان قرار داده و دروازه بازار‌های جهانی را به روی ما گشود.
 
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: با وجود برخی انتقادات که نسبت به تکمیل برخی کریدور‌ها داریم، اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه بهره مندی ازظرفیت ترازیت کالا نسبت به دولت قبل، پیشرفت مناسبی داشته است به عنوان مثال طبق گزارش‌های ارائه شده در حوزه ترانزیت جاده‌ای، شاهد رشد ۲۱۵ درصدی نسبت به دولت دوازدهم بودیم. طبق گزارش وزارت راه میزان ترانزیت جاده‌ای از ۴/۷ میلیون تن در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۴/۸ میلیون تن رسیده است. افزایش طول بزرگراه‌ها از جمله اقدامات دیگر دولت شهید رئیسی بود که امیدوارم در دولت آینده ادامه دار باشد. این در حالی است که کل ترانزیت کشور نیز ۵۱ درصد رشد داشته است و در سه‌ماهه ۱۴۰۳ این رشد با شتاب بیشتری ادامه یافت.
 
وی افزود: به صورت کلی رویکرد دولت سیزدهم به ترانزیت کالا بسیار مطلوب بوده و گام‌های خوبی هم در این مسیر برداشته شد، اما با توجه به انباشت غفلت‌های صورت گرفته در دهه گذشته و ظرفیت بسیار زیاد، انتظار اقدامات بیشتری از دولت چهاردهم داریم. در همین راستا هم مجلس در برنامه هفتم به تشکیل ستاد ملی ترانزیت تاکید کرده و امیدواریم با افزایش هم افزایی و کاهش عملکرد‌های موازی و غیر موثر دستگاه‌ها، رکورد‌های خوبی را در این حوزه به ثبت برسانیم.
 
ایری گفت: در صورت بی توجهی به حوزه ترانزیت کالا علاوه بر ازدست دادن سهم ترانزیت کالا در منطقه و جایگزینی مسیر‌های دیگر، امکان درآمدزایی پایدار را نیز از خودمان سلب می‌کنیم.