تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3740531
شناسه : 3740531
تاریخ :
آینده بازار خودرو؛ ثبات نسبی یا جهش‌ قیمت‌ها؟ اقتصاد ایران: کارشناسان و فعالان بازار خودرو انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید و برنامه دولت چهاردهم در صنعت‌خودرو را از دلایل مهم اثرگذار در بازار می‌دانند؛ عاملی که موجب شده است قیمت خودرو امروز شکل کاهشی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، البته در این روزها اتفاق مهم دیگری چون ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از مسائلی است که نمی‌توان تاثیر آن بر بازار را انکار کرد؛ اقدامی که دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود عملی کرد. بنابر اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم و تصور عموم مبنی بر این‌که با آمدن خودروهای کارکرده خارجی قیمت در بازار می‌شکند، شاهد اثر کاهشی در منحنی قیمت خودرو در بازار هستیم.

اگرچه همچنان تردیدهای زیادی بابت واردات خودروهای کارکرده وجود دارد و بسیاری از فعالان عرصه واردات ابهاماتی را در این زمینه مطرح می‌کنند؛ با این وجود برخی کارشناسان نیز معتقدند درصورت رفع ابهامات آیین‌نامه و تخصیص ارز و چاره‌اندیشی برای چالش‌هایی مانند خدمات پس از فروش، می‌توان خودروهای کارکرده وارد و به‌تنظیم بازار کمک کرد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید دولت چهاردهم واردات خودروهای کارکرده را که مصوبه مجلس است، چگونه اجرایی خواهد کرد. البته بازار خودرو با وجود آرامش این روزها، هر لحظه آماده واکنش به‌حوادث و التهابات جدید قیمتی است؛ شرایطی که می‌تواند بازار خودرو را در آینده از ثبات نسبی فعلی دور کرده و حتی در مسیر جهش‌های عجیب قیمتی سوق دهد.

افزایش رسمی نرخ کارخانه‌ای خودروسازان نیز می‌تواند به رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو دامن بزند؛ اما درصورتی که همزمان با پذیرش درخواست قیمتی شرکت‌ها، عرضه خودرو به‌بازار افزایش یابد، این مساله نیز در آینده قیمتی بازار خودرو اثرگذار بوده و می‌تواند از جهش‌های قیمتی در بازار جلوگیری کند.

با این وجود نباید فراموش کرد که صنعت‌خودرو کشور سال‌هاست درگیر چالش‌های بسیاری از جمله سیاست‌های دستوری در حوزه قیمتی است که سبب زیان‌های انباشته بسیار و چالش‌های بزرگی در حوزه نقدینگی در این صنعت شده و بالطبع بر روند تولید و کاهش عرضه آن‌ها اثرگذار بوده است. از این رو هرگونه کم‌توجهی در گره‌گشایی از چنین چالش‌هایی از سوی دولت چهاردهم می‌تواند بازار خودرو و قیمت‌ها را در آینده نه‌چندان دور به‌شدت ملتهب کند.

با ورود مسئولان مربوطه، باز هم موضوع دپوی هزاران خودرو در پارکینگ یکی از شرکت‌های خودروساز حل نشده است. صداوسیما نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت. ظاهرا مشکل از مقررات ثبت‌سفارش آغاز شده و این‌که عوارض جدیدی برای خودروهای مونتاژی وضع شده است.

در این گزارش همچنین از شورای‌رقابت بابت عدم‌تحویل خودروها پیگیری شده که سخنگوی این شورا تاکید کرده شورای‌رقابت درحال پیگیری تحویل خودروهاست. اگرچه نمی‌توان از برخی تخلفات بعضی از شرکت‌های خودروساز نسبت به امتناع از تحویل خودرو به‌مشتریان چشم‌پوشی کرد، بااین ‌حال برخی مقررات فی‌البداهه و تغییرات آنی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، مشتریان و شرکت‌های خودروساز را به دردسر انداخته است.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی مرسدس‌بنز E۲۰۰

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۱ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۴ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۴۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک GT لاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۰ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان رسید.