تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3740254
شناسه : 3740254
تاریخ :
یک مقام مسئول عنوان کرد: ریل گذاری برای توسعه اقتصادی خراسان جنوبی اقتصاد ایران: بیرجند-مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال انطباق داده‌های اقتصادی با واقعیت‌های اقتصادی استان بوده‌ایم، گفت: ریل گذاری برای توسعه اقتصادی استان را داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی صبح سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: با توجه به حوادثی که در دنیا اتفاق می‌افتد خبرنگاران هستند که اخبار منطقه را گزارش کرده و ذهن‌ها را معطوف به این مناطق می‌کنند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران زحمات زیادی برای صادر کردن پیام انقلاب اسلامی انجام داده‌اند و بیداری مردم را باید مدیون تلاش گران عرصه خبر باشیم که پیام‌آور حق هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی به مختصات اقتصادی خراسان جنوبی اشاره داشت و افزود: تلاش کرده ایم تا در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان ریل گذاری برای توسعه استان و رفع محرومیت‌های استان داشته باشیم و با اقناع مرکز وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که هر سال در قانون بودجه مشخص می‌شود تعیین درآمدها و میزان هزینه‌ها بر اساس درآمدها است.

ذاکریان گفت: درآمدهای عمومی کشور شامل منابع حاصل از فروش نفت، مالیات‌ها، سود سهام شرکت‌های دولتی، درآمدهای گمرکات، فروش اوراق قرضه، صندوق توسعه ملی و غیره است.

وی ادامه داد: متناظر با درآمدهای عمومی کشور تعهد درآمدی استان‌ها مشخص می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه روندی که در گذشته وجود داشت این بوده که تعهد درآمدی استان بیش از میانگین کشوری بوده است، یادآور شد: در سال ۹۹ درصد رشد درآمدهای کشور ۳۰ درصد و برای استان ۶۲.۵ درصد، در سال ۱۴۰۰ رشد درآمدهای کشور ۵۷ درصد و برای استان نزدیک ۷۶ درصد، در سال ۱۴۰۱ رشد کشور ۲۷ درصد و استان ۵۹ درصد بوده که نشان می‌دهد میانگین رشد درآمدهای استان نسبت به کشور بالاتر است.

ذاکریان افزود: در دو سال اخیر این روند نزولی شده و به دنبال انطباق داده‌های اقتصادی با واقعیت‌های اقتصادی استان بوده‌ایم.

نزولی شدن روند رشد درآمدهای عمومی استان

وی گفت: پیگیری‌های زیادی انجام و با استدلال‌های علمی و اقتصادی که صورت گرفت در سال ۱۴۰۲ شاهد سیر نزولی رشد درآمدهای استان نسبت به میانگین کشور بوده به طوری که رشد درآمدهای کشور در طی سال ۱۴۰۲ میزان ۴۶ درصد و رشد درآمدهای استان ۳۲ درصد و در سال جاری رشد کشور ۷۵ درصد و رشد استان ۶۱ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: امروز در این جایگاه استان رتبه سی‌ام کشور را در تعهدات درآمدی دارد.

ذاکریان با بیان اینکه در زمینه مولدسازی در سال ۱۴۰۱ میزان آن ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد استان بوده و به دلیل اینکه اموال غیرمنقول دستگاه‌های استان نداشته‌اند ۱۰ میلیارد تومان توانستیم محقق کنیم، تصریح کرد: برای امسال این میزان به کمتر از ۱۶ میلیارد تومان با تبیین شرایط اقتصادی استان رسیده و در این زمینه استان سی و یکم کشور هستیم.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی را باید با مختصات خودش تعریف کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی افزود: گزاره‌ای که در حوزه اقتصاد مطرح می‌شود خروج دولت از اقتصاد بوده که هر چند گزاره درستی می‌باشد اما برای استان‌های محروم که هنوز در ابتدای راه هستند این گزاره خوب نبوده و باید دولت زیرساخت‌ها را تأمین تا سرمایه گذار بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنند.

ذاکریان به سرمایه گذاری خارجی اشاره داشت و گفت: پروژه‌های فعال در این بخش از ابتدای استان شدن خراسان‌جنوبی تا سه سال قبل ۹ مورد بوده که در سه ساله دولت سیزدهم ۸ مورد اضافه شده و در حال حاضر در مجموع ۱۷ پروژه فعال در این زمینه در استان وجود دارد که نشان‌دهنده رشد ۸۸ درصدی آنها است.

چالش زیر ساخت برای سرمایه گذاری‌های کلان در استان

وی با بیان اینکه مجموع پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی مصوب استان قبل از دولت سیزدهم ۹۹۰ میلیارد تومان بوده که در سه ساله دولت سیزدهم ۶۹۸ مورد به آن اضافه شده است، اضافه کرد: این پروژه‌ها در واقع پروژه‌هایی هستند که روال قانونی و تشریفات قانونی آن تمام شده و در حال حاضر مجموع آنها در استان یک هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: در استان هیچ محدودیتی برای تأمین نیروی متخصص و کارآمد نداریم و تنها مشکل استان در زمینه سرمایه گذاری‌های کلان ضعف زیرساخت‌ها است.

ذاکریان ادامه داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در این زمینه محدودیت تأمین زیرساخت‌ها مرتفع شده و آینده درخشانی را در حوزه سرمایه گذاری خارجی در استان شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی حس خوبی به مردم استان دارند، افزود: از لحاظ تعداد پروژه‌ها و مبلغ و اشتغال نیروی انسانی در حوزه سرمایه گذاری خارجی شهرستان خوسف با شش پروژه در صدر استان قرار دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: سرمایه گذاران کشور چین رتبه اول سرمایه گذاران خارجی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

جذب ۸۲۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در استان

ذاکریان با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاران در استان به سمت زنجیره ارزش و صنایع فرآوری سوق داده شوند، یادآور شد: شش پروژه در حال ساخت در استان وجود دارد در حوزه سرمایه گذاری خارجی که درصد پیشرفت فیزیکی آنها بالا است.

وی در خصوص تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۸ در استان هم گفت: در چند سال اخیر دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی و همچنین رونق اقتصادی و کاهش بیکاری و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی قانون تبصره ۱۸ را تعیین کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی مجموع اعتبار جذب شده در استان از طریق این تبصره را حدود ۸۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: درصد کلی جذب در استان ۷۳ درصد بوده است.

ذاکریان اضافه کرد: با توجه به مهلت اندکی که برای جذب این اعتبارات باقی مانده از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی درگاه ملی مجوزها برای حذف امضاهای طلایی تصریح کرد: قریب به ۷۵ هزار درخواست در سامانه ملی مجوزها برای استان ثبت شده که ۷۷ درصد این درخواست‌ها مجوزهای آن برای فعالان اقتصادی صادر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قریب ۹۰ درصد این مجوزها در مهلت قانونی خود صادر شده است.

ذاکریان گفت: با توجه به مکاتبه‌ای که وزارت خانه داشته مقرر شده از اول تیرماه سال جاری در صورتی که دستگاه متولی مجوز را در مهلت قانونی صادر نکند خود سامانه آن را صادر خواهد کرد.

وی بیان داشت: در استان شعبه‌ای ویژه بازپرسی برای دستگاه‌هایی که در صدور مجوزها استنکاف کرده باشند تعیین شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی از ثبت ۲۱۳ مورد شکایت در درگاه ملی مجوزها ویژه استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۰ درصد رد درخواست شده، ۳۰ درصد مجوز صادر شده و مابقی در حال بررسی است.

ذاکریان با بیان اینکه اعتبارات تملک و دارایی‌های استان که موضوع مهمی بوده که از محل بودجه عمومی استان برای تأمین زیرساخت‌ها و غیره استفاده می‌شود، اضافه کرد: مهلت استفاده نهایت تا پایان شهریورماه است.

ذاکریان به سهم استان در تأمین مالیات‌های کشور اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ سهم مصوب درآمدهای عمومی استان از محل‌های مختلف ۰.۳۴ درصد کل درآمدهای عمومی کشور بوده که سال گذشته به ۰.۲۹ درصد و امسال به ۰.۲۸ درصد کاهش یافت.

وی گفت: در مجموع ۶۶.۶ درصد پرونده‌های مالیاتی استان مالیات مقطوع صفر و ۹۷.۴ درصد مالیات آنها کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی افزود: در این مدت سعی شده که مسئولیت اداره کل از حالت روزمرگی خارج و به سازمانی پویا و پیشرو تبدیل شود و به صورت تخصصی در مورد مسائل اظهار نظر کنیم.