تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3740180
شناسه : 3740180
تاریخ :
۶ موضوع مهم بورسی در جلسه هیات واگذاری اقتصاد ایران: در چهارصد و بیستمین جلسه هیات واگذاری ۶ موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت که تعیین تکلیف قطعیت معامله و نوع ضمانت‌نامه دریافتی از خریداران سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس از جمله آن بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در چهارصد و بیستمین جلسه هیأت واگذاری که به ریاست احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضا در محل سازمان خصوصی‌سازی برگزارشد، موضوع «تعیین تکلیف قطعیت معامله و نوع ضمانت‌نامه دریافتی از خریداران سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس» مطرح و باتوجه به درخواست بانک شهر (به نمایندگی از کنسرسیوم خریداران) مبنی بر تمدید مهلت قطعیت معامله، با تمدید مهلت یاد شده تا تاریخ ۳۱/ ۵ /۱۴۰۳ موافقت شد.

همچنین درخصوص کیفیت اخذ اسناد تجاری قابل قبول به عنوان وسیله پرداخت اقساط موضوع بند (ج) ماده (۸) دستورالعمل نحوه تنظیم قراردادهای واگذاری؛ و نحوه اخذ تضمین حصه اقساطی ثمن معامله، مقرر شد باتوجه به اختیار اخذ هر یک از تضامین موضوع ماده (۵) آئین نامه نظام اقساطی واگذاری (حداقل معادل ۵۰ درصد حصه اقساطی ثمن)، سازمان خصوصی‏‌سازی از هر یک از اعضا کنسرسیوم خریدار که به هر دلیل تمایل یا امکان ارائه چک به تعداد اقساط ثمن معامله را ندارند، ضمانت‏نامه بانکی (به عنوان وسیله پرداخت اقساط صادره از خود بانک یا سایر بانک‌های دیگر برای بانک متقاضی (خریدار) با سررسید یک ساله، بدون قید و شرط و با قابلیت تمدید تا پایان دوره اقساط دریافت کند. در صورت پرداخت نشدن هر کدام از اقساط سررسید، سازمان خصوصی‏‌سازی می‏‌تواند با ضبط ضمانت‏نامه بانکی تمام اقساط خود را از خریداران دفعتاً وصول کند.

شرایط واگذاری سهام شرکت «فولاد مبارکه اصفهان»

موضوع دیگر جلسه هیأت واگذاری درباره شرایط واگذاری سهام شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» بود.

براساس مصوبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ هیأت وزیران و مصوبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، قیمت پایه و شرایط واگذاری حداکثر ۰.۴۳ درصد سهام شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» و حداکثر ۰.۴۳ درصد سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» هر دو متعلق به شرکت مادرتخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بابت پرداخت بدهی‌های دولت به آستان قدس رضوی مطرح و با عرضه آنها به صورت نقد و به شرح زیر از طریق بورس موافقت شد:

الف- عرضه حداکثر ۰.۴۳ درصد سهام شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» با قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه) به اضافه ۴۵ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۷،۰۸۰ ریال کمتر نباشد.

ب‌- عرضه حداکثر ۰.۴۳ درصد سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» با قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه) به اضافه ۴۵ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۱۰،۴۱۱ ریال کمتر نباشد.

همچنین، مقرر شد آگهی عرضه سهام یاد شده پس از رفع توثیق سهام مذکور و عرضه آنها بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی این شرکت‌ها در سال جاری انجام شود.

در عین حال، مقرر شد، در صورت فروش نرفتن سهام یاد شده پس از دو نوبت عرضه در بورس به منظور ایجاد قابلیت تهاتر ثمن معامله با مطالبات آستان قدس رضوی از دولت نسبت به واگذاری سهام به آستان تا سقف رقم اعلام شده توسط خزانه‌داری کل کشور به صورت مذاکره‏ای به استناد تبصره مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موضوع بند «ج» ماده «۲۰» قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل «۴۴» قانون اساسی (بدون الزام به طی تشریفات دستورالعمل «واگذاری سهام یا بنگاه‌های قابل واگذاری از طریق مذاکره») اقدام شود.

قیمت مبنای مذاکره معادل قیمت روز سهم در مزایده دوم به اضافه ۴۵ درصد به شرط آنکه از حداقل قیمت مقرر در این مصوبه (بندهای الف و ب فوق) کمتر نباشد؛ خواهد بود.

پس از موافقت هیأت واگذاری مبنی بر موافقت با نتایج مذاکره با آستان قدس رضوی، واگذاری نهایی به این شیوه منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با انتقال سهام مورد واگذاری خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای خواهد بود.

سازوکار واگذاری سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

در ادامه جلسه هیأت واگذاری، بند (۴) تصویب‌نامه شماره ۵۶۳۰۴/ ت ۶۲۶۷۹ ه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۴ هیأت وزیران درخصوص «ساز و کار واگذاری سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین حفظ سهام مدیریتی دولت در آن شرکت» نیز مطرح و بر تصمیم جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ هیأت واگذاری مجدداً تأکید شد.

تحصیل شرکت ریخته‏‌گری ماشین‌‏سازی تبریز

«تحصیل شرکت ریخته‏‌گری ماشین‌‏سازی تبریز توسط شرکت ماشین‏‌سازی تبریز» چهارمین موضوع مطرح شده در هیأت واگذاری بود.

بر این اساس، پس از بحث و بررسی باتوجه به دلایل و توجیهات ارائه شده با هدف تسهیل فرآیند واگذاری شرکت‏‌های مذکور، پس از اصلاح ساختار مستند به بند (۳) ماده (۲) ضوابط نحوه انجام اصلاح ساختار بنگاه‌ها و اختیارات ماده (۱۹) قانون اجرای سیاست‏‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، با تحصیل شرکت «ریخته‌گری ماشین‏‌سازی تبریز» توسط شرکت «ماشین‏‌سازی تبریز» موافقت و مقرر شد هرگونه واگذاری شرکت‌‏های یاد شده، پس از اتمام فرآیند تحصیل انجام شود.

نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری سال ۱۴۰۳

عناوین مشاغل مربوط به مشمولان آئین‌نامه اجرایی نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری سال ۱۴۰۳» مطرح و پس از بحث و بررسی به استناد ماده (۳) «آئین‌نامه اجرایی نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری»، با عناوین مذکور (به شرح پیوست ۳) موافقت شد.

تسهیل پذیرش دو شرکت «پالایش گاز پارسیان» و «پالایش گاز فجر جم»

در ادامه این جلسه، به منظور تسهیل وتسریع در پذیرش دو شرکت «پالایش گاز پارسیان» و «پالایش گاز فجر جم» در بازار سرمایه، صدور مجوز مرتبط با مواردی چون «تبدیل شخصیت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، تصویب اساسنامه شرکت مطابق فرمت نمونه مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار، تغییر تعداد سهام شرکت در دو شرکت مذکور به سازمان خصوصی‌سازی تفویض شد.

این تصویب‌نامه در اجرای قسمت اخیر ماده (۳۹) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی ابلاغ می‏‌شود.