تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3740172
شناسه : 3740172
تاریخ :
نقش حیاتی خبرنگاران در عصر اطلاعات و فناوری اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پیامی، ضمن تبریک روز خبرنگار بر نقش حیاتی خبرنگاران در عصر اطلاعات و فناوری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، با صدور پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
رسول اللّه صلی الله علیه و آله : حق را بگو و در راه خدا از سرزنش هیچ ملامت گری طرفی به خود راه مده (کنزالعمال، ح ۴۳۵۵۵)

روز خبرنگار و شهادت محمود صارمی و شهدای خبرنگار را گرامی میداریم. روز خبرنگار فرصتی است تا از مجاهدان عرصه اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌ها تجلیل کنیم. بی‌شک تلاش‌های خبرنگاران عزیز در حوزه اطلاع‌رسانی عمومی، تحلیل و انتشار اطلاعات، نقش بسزایی در ارتقاء فرهنگ عمومی در زمینه‌های مختلف از جمله سواد فناوری داراست. از طرفی در فضای غبارآلود جنگ رسانه‌ای حاکم بر جهان امروز، مجاهدت‌های خاموش این قشر تاثیرگذار در عرصه جهاد تبیین از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. لذا نقش حیاتی عنصر خبرنگار زمان شناس و تحلیلگر در جهت پیشرفت و تعالی جامعه انکارناپذیر است.

در روزگاری که از آن به عصر اطلاعات و فناوری نام می‌برند، قطعاً نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی دارد. در دنیای کنونی با وجود فناوری‌های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری‌هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها از راه خبرنگارانی درست کار شدنی است. خبرنگاران که از مهره‌های اساسی این مهم به شمار می‌آیند، باید با قبول خطرهای فراوان،به واقعیت مسأله پی ببرند و آن را به مردمان برسانند.

روز خبرنگار از طرفی فرصتی است تا با نگاه به فناوری‌های نوظهور، از تأثیر این فناوری‌ها بر حوزه خبرنگاری سخن بگوییم. تحولات روزافزون در حوزه الکترونیک دیجیتال و ارتباطات پهنای باند منجر به تحولات بنیادین در شیوه‌ها و ابزارهای ثبت و انتقال خبر شده است. از طرفی گسترش شبکه‌های اجتماعی و واسطه‌های ارتباطی متنوع که همه مرهون توسعه گسترده فناوری ارتباطات و اطلاعات است، باعث شده تا محتواهای خبری در قالب‌های گوناگونی متناسب با ذائقه مخاطبین تهیه و عرضه شود که خود نقش مؤثری در افزایش ضریب نفوذ اطلاع‌رسانی خواهد داشت.

با ظهور و توسعه ابزارهایی همچون هوش مصنوعی مولد و ابزارهای ارتباطی جدید، آینده خبرنگاری در عصر هوشمندسازی شاهد تحولات عظیمی خواهد بود و قطعاً کیفیت اطلاع‌رسانی و خبرنگاری ارتقاء محسوسی خواهد یافت.

از جامعه محترم خبرنگاران، بویژه آن دسته از خبرنگاران عزیزی که ما را در مسیر رشد و توسعه فناوری همراهی می‌نمایند صمیمانه سپاسگزارم.

سید محمد کرباسی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات