تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3739875
شناسه : 3739875
تاریخ :
حوزه فرهنگ و هنر بسیار مظلوم واقع شده است اقتصاد ایران: همدان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: حوزه فرهنگ و هنر جز مظلوم‌ترین حوزه‌های مدیریتی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مسعود ویژه صبح امروز در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: در اینکه موضوع فرهنگ و هنر همواره مورد مظلومیت قرار گرفته بر کسی پوشیده نبوده به طوری که در تمام مسائل روز جامعه مشکلات فرهنگی پشتیبانی نمی‌شود.

وی افزود: ما در دولت شهید رئیسی تلاش کردیم در همدان قدم‌های بسیار مثبتی در بحث تقویت حوزه فرهنگ و هنر برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به ثبت روز همدان گفت: بعد از تدوین و بررسی مستندات سابقه فرهنگی و تاریخی یکم شهریور ماه در تقویم رسمی کشور به نام همدان ثبت شد.

ویژه خاطرنشان کرد: ثبت رسمی روز همدان در تقویم رسمی می‌تواند ظرفیتی برای آیندگان باشد و رویدادهای بزرگ فرهنگی را در این تاریخ در همدان برگزار کنیم همچنین امسال می‌توانیم از فرصت اربعین امسال برای معرفی استان به میلیون‌ها زائر عبوری استفاده کنیم.

وی با اشاره به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: ما شاهد بودیم در سال ۱۴۰۱ بیست و هفتمین دوره تئاتر کودک و نوجوان در استان همدان با حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدید کننده در ۱۶ سالن نمایشی با ۲۳۸ اجرا از ۸۴ گروه نمایشی از ۲۸ استان و شش کشور خارجی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: اما در سال ۱۴۰۲ برگزاری این جشنواره با بی‌مهری روبه‌رو شد، اما با پیگیری‌های انجام شده و اعلام آمادگی شورای شهر و شهرداری و پیگیری نمایندگان همدان در نیمه دوم آبان ماه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در استان برگزار می‌شود.

ویژه با اشاره به سیاست تمرکززدایی از مرکز استان به شهرستان‌ها گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هر شهرستان میزبان یک رویداد فرهنگی و هنری استانی باشد تا از مرکز استان تمرکز برداشته شود.

وی افزود: در سفر شهید جمهور به همدان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای سند مهندسی فرهنگی در نظر گرفته شد که بعد از شهادت ایشان محقق نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۰ نکوداشت و گرامیداشت مفاخر در استان همدان برگزار شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات پیشنهاد ثبت روز ۳۱ اردیبهشت برای یادبود باباطاهر بود که با توجه به شهادت رئیس جمهور مقرر شد تاریخ دیگر در نظر گرفته شود.

ویژه خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۸۸ تأسیس بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی تصویب شده بود که بعد از ۱۴ سال با پیگیری و ایجاد سازوکار لازم این ظرفیت فرهنگی و هنری برای همدان ثبت شد همچنین از یادمان ایشان به زودی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولین دوره آموزشی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: این حوزه متأسفانه سالیان سال مورد غفلت قرار گرفته شده بود اما با تشکیل ستاد اوقات فراغت در اداره ارشاد بازی‌های رایانه‌ای فعال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات حوزه آموزشی احیا هنرستان هنرهای زیبا بود.

ویژه با اشاره به پروژه‌های عمرانی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۳۲ پروژه عمرانی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان پیگیری و بهره‌برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۱ پروژه استانی ۲۹ مورد فعال بوده و دو پروژه دیگر به هنگام تخصیص اعتبار تکمیل می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به افتتاح موزه هنرهای معاصر تا ۲ سال آینده بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به ساخت موزه هنرهای معاصر اختصاص داده شده و تا به امروز ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و تعمیر مجتمع‌ها در سراسر استان هزینه شده است.

ویژه با حوزه معاونت فرهنگی گفت: در سال ۱۴۰۲ از حوزه معاونت فرهنگی ۴۴ مجموعه در قالب ۵ هزار ۳۳۷ عنوان کتاب به ارزش سه میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال کتاب اهدا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۵ میلیون، سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ میلیون و در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی پرداخت کرده‌ایم.