تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3739272
شناسه : 3739272
تاریخ :
دستیابی به فناوری خودروهای متصل و اعلام خودکار تصادفات اقتصاد ایران: رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ورود جهاد به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودروهای متصل گفت: در حال حاضر این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محسن مردانی رییس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این مطلب اظهار کرد: در توسعه زیست بوم علم و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وارد مذاکره شده ایم. در این راستا، مقرر شد تا ۲۵۰۰ متر مربع به فضای فعلی مان اضافه می کنیم و می کوشیم همه این فضا را به حوزه نوآوری کشور اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت علمی، همچنین اقدام به تأسیس یک مرکز نوآوری کرده ایم و تیم ها و شرکت های همکار را مستقیما در مجموعه خودمان مستقر می کنیم که همافزایی بیشتری داشته باشیم.

به گفته مردانی، در حال حاضر ۱۴ شرکت در مرکز نوآوری جذب شده اند و هم اکنون در مجموعه ما مستقر هستند و احتمالا تا آینده این مرکز جدید به بهره برداری برسد. البته برای تحقق این مهم و تکمیل آن به ۳۰ میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز داریم و به دنبال آن دیگر شرکت ها را هم مستقر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به دنبال پراکنده کاری نیستیم و تمرکز مان بر حوزه های مشخصی در مرکز نوآوری است، تصریح کرد: شرکت های فعال در حوزه خودرو، اپتیک و لیزر، نفت و حوزه های معدنی و آب شیرین کن ها محل توجه است. در نتیجه این همکاری یک هم افزایی دو جانبه بین شرکت ها با هم و با خود جهاد دانشگاهی شکل خواهد گرفت که خود ثمرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

مردانی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای ۲۵۰۰ متری اختصاص داده شده ما ظرفیت جذب ۲۵ شرکت دیگر را هم داریم.

به گفته وی، برج نوآوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف واقع در ناحیه نوآوری شریف در هفت طبقه با سرمایه‌گذاری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت جهاد دانشگاهی و معاونت علمی در حال احداث است.

مردانی تصریح کرد: در زیست بوم علم و فناوری موضوعاتی تحت عنوان موضوعات پیشران در کشور تعریف شده است. موضوعاتی که اشتغال آفرین و فناورانه است و در حال حاضر یک بودجه ۱۰ همتی برای این بخش به معاونت اختصاص داده شده است و در توافقنامه ای که جهاد دانشگاهی با معاونت علمی دارد، قرار است که سه هزار میلیارد تومان از این بودجه در این راستا هزینه کند و ما با همکاری معاونت علمی درصدد این هستیم که حوزه آب شیرین کن را در این محدوده احداث کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تاریخچه شکل گیری این مرکز گریز زد و گفت: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در ابتدای تاسیس به دلیل جنگ همه فعالیت‌هاش را به حوزه دفاعی معطوف کرد که از آن جمله می توان به سامانه‌های دفاعی و موشکی و رمز و بیسیم اشاره کرد. ضمن آنکه در خط تولید کاتیوشا خدمات ارزنده ای انجام داده‌ایم. بعد از جنگ ادامه فعالیت‌ها را بر روی حوزه‌های صنعتی مثل حوزه‌های خودرویی، نفت، آب و آبیاری، معدنی و برخی دیگر حوزه ها متمرکز کردیم. در حال حاصر نیز حدود ۳۰ درصد فعالیت هایمان را در حوزه دفاعی و بعد از آن صنعت حفظ کردیم. در دولت های مختلف با توجه به رویکردهایی که دولت‌ها با جهاد دانشگاهی داشتند ما نیز تغییر رویکرد داشتیم و یاد گرفتیم خودمان روی پای خود بایستیم. به هر حال ابتدای اسم ما "جهاد" و انتهای آن "صنعتی شریف" است و ما بین این دو نام فعالیت می‌کنیم؛ درواقع هم کار جهادی و هم کاری در سطح صنعتی شریف انجام می‌دهیم.

مردانی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما ورود به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودروهای متصل است. این فناوری را از سال ۹۰ با سرمایه گذاری سازمان گسترش شروع کردیم. اقدامات این امر در آن سال شروع شد، خط پایلوت بین تهران و قزوین و رشت ایجاد شد و روی حدود ۲۰۰ خودرو نصب شد. با نصب این فناوری خودروها هم با مرکز و هم با یکدیگر می‌توانستند ارتباط بگیرند. این امر توانست سال ۹۳ جایزه خوارزمی را کسب کند. بعد از آن با خودروسازها وارد مذاکره شدیم که این فناوری را در خودرو اعمال کنیم. سال ۹۸ با ایران خودرو طرح موضوع کردیم. ایران خودرو یک پروژه کلان تعریف کردند و روی خودرو تارا این اپلیکیشن را ایجاد کردند. کار مقداری طول کشید و نهایتا سال ۹۹ با ما قرارداد امضا کردند و بعد از آن این فناوری را به خودرو ریرا تغییر دادند. در حال حاضر این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.

وی درباره کاربرد این فناوری تصریح کرد: از آنجا که این فناوری به ای سی یو خودرو وصل است و به سنسور خودرو دسترسی دارد، در مواقعی که تصادف رخ دهد و خودرو به هر دلیل متوقف یا واژگون شود؛ این سیستم به صورت خودکار تصادف را تشخیص می‌دهد و با جی پی اس موقعیت خودرو را به امداد و نجات جاده‌ای منتقل می‌کند. هم کمربند و هم صندلی سنسور دارند و متوجه تعداد سرنشین‌ها می‌شوند. از این رو این فناوری می‌تواند مستقیم با سرنشین صحبت کند و روی سقف خودرو نیز بلندگو نصب شده است. سرنشین هم اگر زنده باشد می‌تواند با مراکز امدادی ارتباط بگیرید و مستقیم صحبت کند. اگر خرابی روی خودرو رخ داد، فرد را به امداد خودرو وصل می‌کند و از دیاگ خودرو آخرین اطلاعات خودرو به امداد خودرو منتقل می‌شود. همه اینها را آنلاین روی گوشی تلفن همراه کاربر نیز منتقل می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف گفت: سال گذشته مأموریتی تعریف کردیم که مدیریت زیست بوم نوآوری در فناوری‌های نوین و راهبردی آینده‌نگر منتخب بود.‌ یکی دیگر از پروژه‌های ما در حوزه جمعیت بررسی تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر باروری است که در حال مطالعه آن هستیم که از سازمان پدافند غیرعامل کشور مأموریت گرفتیم و نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کردیم.

وی گفت: ساخت دستگاه بازیافت اسید کلریدریک از دیگر فعالیت‌های ما است. در فولاد سازی مصرف اسید بالایی وجود دارد. یک کارخانه فولادسازی روزی ۶۰ تن مصرف اسید دارد و می‌توانیم اسید را از زنگ آهن جدا کنیم. ما در این پروژه با کارخانه فولاد غرب آسیا است که در سلفچگان مستقر است قرارداد داریم.