تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3738331
شناسه : 3738331
تاریخ :
ظرفیت های توسعه صادرات ایران به آفریقای جنوبی اقتصاد ایران: سفیر ایران در آفریقای جنوبی گفت: در زمینه صادرات اوره، قیر، گاز مایع و روغن پایه فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازار آفریقای جنوبی وجود دارد و سفارت ایران آماده است تا به شرکت های ایرانی در این زمینه کمک کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، منصور شکیب‌مهر، سفیر ایران در آفریقای جنوبی در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران اظهار داشت: واردات آفریقای جنوبی بیش از 17 میلیارد دلار در سال است که بیشتر از کشورهای امارات، هند، عربستان، ترکیه و مالزی صورت می‌گیرد.

وی عمده واردات آفریقای جنوبی را بنزین، دیزل، پارافین وکس، ال پی جی، مواد ارگانیک و ... اعلام کرد و گفت: واردات آفریقای جنوبی از ایران بیشتر کود اوره، گوگرد، قیر، سودا و سود سودآور است.

شکیب‌مهر با بیان اینکه صادرات 200 میلیون یورویی 1401 ابران به آفریقای جنوبی در 100 میلیون یورو در 1402 کاهش یافت، گفت: اگر نقش واسطه‌ها را در صادرات محصولات پتروشیمی ایران به آفریقای جنوبی حذف کنیم، حداقل 10 درصد از قیمت تمام شده محصولات ایرانی در بازار این کشور کاهش می‌یابد و رقابت‌پذیری ما با سابیک عربستان در بازار این کشور، بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف اوره در آفریقای جنوبی 700 هزار تن در سال است که 150 تا 200 هزار تن آن از ایران تأمین نی‌شود و حداقل می‌توانیم این رقم را دو برابر کنیم.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: پالایشگاه ساسول با نقاط جنوبی آفریقا فاصله دارد و با توجه به هزینه بالای سوخت و حمل و نقل در این کشور، می‌توانیم با قیمت رقابتی محصولاتمان، برخی محصولات از جمله پلی اتیلن‌های سبک و پلی‌اتلین سبک خطی را به این بازار ارسال کنیم.

شکیب‌مهر از ایجاد دفتر جدید تجاری ایران در ژوانسبورگ خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های این دفتر برای توسعه صادرات شرکت‌های ایرانی، فرصت بسیار خوبی است.

وی افزود: در زمینه صادرات اوره، قیر، گاز مایع و روغن پایه فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی به بازار آفریقای جنوبی وجود دارد و سفارت ایران آماده است تا با نقش واسطه‌گری و تسهیل‌گری، به شرکت‌های ایرانی در این زمینه کمک کند‌.