تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3736827
شناسه : 3736827
تاریخ :
وزیر اقتصاد توضیح داد: ماجرای بازگشت دولت به رشد اقتصادی بلند مدت اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد با بیان اینکه با تحرک داخلی و شرایط خارجی که دولت سیزدهم فراهم کرد امکان بازگشت به رشد اقتصادی بلند مدت به وجودآمد، گفت: در سال۱۴۰۰گفتند که رشد اقتصادی در نتیجه پایان کرونا است اما تداوم رشد در سال‌های بعد نتیجه اقدامات دولت را نشان داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در نشست منتخبین مدرسه سیاست‌گذاری اقتصادی و تجلیل از مدال آوران المپیاد جهانی اقتصاد گفت: ایده مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی، ایده به هم پیوند زدن نظر و عمل بود. نظری که از جنس تضارب نظرات کارشناسی نبود. باید می‌توانستیم ایده‌های تجربی و کارشناسی و علمی را به یکدیگر پیوند بزنیم. این اتفاقی بود که در مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی به دنبال آن بودیم.

وی افزود: سیاست‌گذاران کشور به جهت اینکه در معرض مطالبات جدی و روی زمین مانده قرار دارند، عمدتا فرصتی برای کارهای بلند مدت ندارند. در مدرسه سیاست‌گذاری یکی از اهداف این بود که درختی بکاری برای بلند مدت که آیندگان بتوانند از این نیروسازی استفاده کنند. کار نیز تکلیفی نبود و جایی الزامی برای آن در نظر گرفته نشده بود. در بودجه موظف هستیم هزار هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم اما این کار اعتقادی بود.

در آینده امیدوار هستیم به این موضوع توجه شود که برخی تصور می‌کردند که عده‌ای خوب کار تئوری انجام می‌دهند و عده دیگه کار اجرایی و تصمیم‌گیری را خوب انجام می‌دهند و این دو در دو جهان متفاوت هستند. ما به شکسته شدن این فضا نیاز داریم و اگر می‌خواهیم که رویه های منسوخ شده و رویه های غیرمنعطف اجرایی کشور تغییر کند، چاره‌ای جز باز کردن باب رفت و آمد بین حوزه پژوهش و سیاست‌گذاری را باز کنیم. این باب باید به صورت دو طرفه باز باشد.

نسل جدیدی را وارد نظام اداری کشور کردیم

وزیر اقتصاد ادامه داد: برآیند و پیام اصلی که قصد داشتیم از تعیین پژوهشگران در مناصب این بود که افراد حرفه‌ای و غیرمتصب به گروه‌های خاص که این افراد می‌توانند موفق باشند. ضمن اینکه نسل جدیدی نیز از مدیران اجرایی با این مختصات وارد بدنه اجرایی کشور کنند. با توجه به تجربه سه سال اخیر می‌گویم که هیچ راه دیگری برای تغییر دیوان سالاری دولت و تغییرات اتوبوسی نداریم.

امروز می‌گوییم که نرخ مالیات را پایین‌تر از رقم سال‌های گذشته آوردیم اما وصولی افزایش پیدا کرده است. اقدامات متعددی در خزانه داری رخ داده است. همه این موارد نتیجه ظرفیت‌سازی‌هایی است که برای وضعیت موجود و آینده انجام شده است. اگر کشور به فکر اصلاحات اقتصادی در محتوا و عاملیت است، باید نقش سایر عوامل را کمرنگ کند.

ماجرای بازگشت دولت به رشد اقتصادی بلند مدت

خاندوزی گفت: تا قبل سال 1400 گروهی بودند که می‌خواستند که نظرات بدخواهان کشور را به صورت رسمی اظهار کنند و نشان دهند که راه دیگری نداریم. دولت شهید رئیسی نشان داد که این ایده شکننده است. ضمن اینکه با تحرک داخلی و شرایط خارجی امکان بازگشت به رشد اقتصادی بلند مدت وجود دارد. در سال 1400 گفتند که رشد اقتصادی در نتیجه پایان کرونا است اما تداوم رشد در سال‌های بعد نشان داد که این موضوع نتیجه اقدامات دولت است.

رشد فروش نفت، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و سایر موارد نشان داد که تنها نیاز به یک رویه خاص نیست. دولت گذشته هر کاری که می‌شد برای شکست تحریم ها انجام داد اما بدعهدی آمریکایی‌ها نشان داد که باید به سمت تعادل دیگری پیش برویم. باید بتوانیم در آینده این مسیر که اقتصاد ایران را از فشارهای خارجی رها می‌کند را ادامه دهیم. ما نتوانستیم همه ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. اگر بخشی از اصلاحات اقتصادی کشور انجام شود، کشور می‌تواند تا 10 سال آینده با رشدهای اقتصادی بهتر از امروز به پیش برود.

سه برابر شدن ورود شمش طلا به کشور با تغییر رویه سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به اینکه ظرفیت وجود دارد اما برخی دستگاه‌های اجرایی مانع هستند، گفت: اقدامی که در حوزه مجوزهای انجام شد در جهت رفع همین موانع بود. در حوزه سرمایه‌گذاری اجازه ورود سرمایه‌گذاری هر نوع طلا و ارز را دادیم که در نتیجه سه ماهه 1402 شاهد سه برابر شدن واردات شمش طلا به کشور بودیم. بیش از این نیز امکان ورود سرمایه وجود دارد. ما در شرایط عادی نیستیم که به دنبال سرمایه‌گذاری های متعارف در کشور باشیم.

اگر مشوق کافی در نظر نگیریم شاهد عدم ورود سرمایه و خروج مدیران خواهیم بود. انطباق آغاز به کار مجلس و دولت می‌تواند شرایط خوبی برای اقدامات بعدی فراهم کند