تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3736573
شناسه : 3736573
تاریخ :
بانک جهانی اعلام کرد؛ موانع پیشرفت اقتصادی ۱۰۸ کشور در حال توسعه اقتصاد ایران: بانک جهانی اعلام کرد تله درآمد متوسط، مانع پیشرفت در ۱۰۸ کشور در حال توسعه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بر اساس نتایج تحقیق جدید بانک جهانی، تله درآمد متوسط، ‌مانع پیشرفت در ۱۰۸ کشور در حال توسعه خواهد شد و بیش از ۱۰۰ کشور ازجمله چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی با موانع جدی روبرو هستند که می‌تواند مانع از تلاش آنها برای تبدیل شدن به کشورهای با درآمد بالا در چند دهه آینده شود.

تله درآمد متوسط ‌نشان می‌دهد با افزایش ثروت، کشورها، معمولا به تله‌ای حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا برای هر نفر می‌رسند که معادل ۸۰۰۰ دلار امروز است و در وسط محدوده‌ای است که بانک جهانی به‌عنوان کشورهای با درآمد متوسط ‌طبقه‌بندی می‌کند.

فقط ۳۴ اقتصاد با درآمد متوسط ‌توانسته‌اند از سال ۱۹۹۰ به کشوری با درآمد بالا تغییر وضعیت دهند، در حالی که بیش از یک سوم از ادغام با اتحادیه اروپا بهرمند بودند.

در مجموع ۱۰۸ کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ به‌عنوان درآمد متوسط ‌طبقه‌بندی شدند که هر کدام با تولید ناخالص داخلی سرانه سالانه بین ۱۱۳۶ تا ۱۳۸۴۵ دلار بودند. در حالی که این کشورها خانه ۶ میلیارد نفر یا ۷۵ درصد از جمعیت جهان هستند، از هر سه نفر در این کشورها ۲ نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

آنها بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و بیش از ۶۰ درصد انتشار کربن را تولید می‌کنند و برای فرار از تله درآمد متوسط ‌با چالش‌های بسیار بزرگتری نسبت به پیشینیان خود ازجمله پیری سریع جمعیت، افزایش حمایت‌گرایی در اقتصادهای پیشرفته و نیاز به سرعت بخشیدن به انتقال انرژی مواجه هستند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد گروه بانک جهانی و معاون ارشد اقتصاد توسعه گفت نبرد برای شکوفایی اقتصاد جهانی تا حد زیادی در کشورهای با درآمد متوسط ‌برنده یا شکست خواهد خورد اما بسیاری از این کشورها برای تبدیل شدن به اقتصادهای پیشرفته به استراتژی‌های منسوخ شده متکی هستند. آنها برای مدت طولانی فقط به سرمایه‌گذاری وابسته هستند و یا پیش از موعد به نوآوری روی می‌آورند.

بیزنس گزارش کرد، رویکرد جدیدی با تمرکز بر سرمایه‌گذاری مورد نیاز و تاکید بر تزریق فناوری‌های جدید از خارج و اتخاذ استراتژی است که سرمایه‌گذاری، تزریق و نوآوری را متعادل می‌کند.