تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3735839
شناسه : 3735839
تاریخ :
دو قطبی طب سنتی و طب مدرن به خاطر منافع مادی ایجاد شده است اقتصاد ایران: رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این‌که ما با میراث عظیم طب سنتی و قرآن بیگانه هستیم، گفت: دو قطبی طب سنتی و طب مدرن را شارلاتان‌ها به خاطر منافع مادی ایجاد کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد رییس زاده در سمپوزیوم چالش‌های درمان ناباروری و جنین‌شناسی کشور که امروز پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه توسط انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل در پژوهشگاه رویان برگزار شد، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی امری ضروری است و سربلندی ما در دنیا به خاطر توانمندی‌های علمی ما است. اگر از توانمندی‌های علمی خود بازبمانیم چیزی برای افتخار نداریم.

وی با بیان اینکه رشته جنین‌شناسی ارتباط تنگاتنگی با قرآن و روایات دارد، گفت: در بخش‌های مختلف قرآن به تکوین جنین و .. اشاره شده است. پیشنهاد من این است که برای هر یک از این آیه‌ها یک گروه تحقیقاتی شکل بگیرد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: بشر ۲۰ قرن در بحث شناسایی و فرآیند تولیدمثل سردرگم بود و ۲ هزار سال طول کشید تا تخمک و اسپرم و نظریه لقاح شناخته شود. این در حالی است که ۱۲۰۰ سال قبل از آن، این روایات در قرآن وجود داشته است.

وی تاکید کرد: این‌ها زمینه مطالعات بسیار عمیقی است و هیچ انجمنی مثل انجمن جنین شناسی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

رییس‌زاده در مورد غفلت ما از طب سنتی گفت: کتاب قانون ابن سینا ۶۰۰ سال رفرنس دانشگاه‌های جهان بود ولی این کتاب ۸۰۰ سال بعد از اروپایی‌ها در سال ۱۳۶۳ در ایران ترجمه شد. ما با میراث عظیم طب سنتی و قرآن خودمان بیگانه هستیم و از آن غافل هستیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مقالات مرز دانشی در حوزه گوارش، از جمله پیوند مدفوع و استفاده از فلور روده برای درمان بیماری‌ها گفت: مفهوم کلی این موضوع توسط این سینا مطرح شده بود و ما از آن غافل بودیم. اگر زودتر به آن توجه می‌کردیم، پیش از این ما می‌توانستیم این مفاهیم را در دنیا مطرح کنیم.

وی درباره دو قطبی طب سنتی و طب مدرن اظهار کرد: این دوقطبی را شارلاتان‌هایی به خاطر منافع مادی ایجاد کردند.

رییس زاده با تاکید بر اینکه مباحث جنین شناسی مطرح شده در قرآن باید توسط یک گروه تخصصی در انجمن جنین‌شناسی مورد تحقیق قرار گیرد، گفت: اگر کارها را امروز جدی بگیریم و ممکن است تا ۳۰ سال دیگر به دستاوردهای قابل توجهی برسیم.

وی درباره اجرایی نشدن مصوبه اعطای نظام پزشکی به متخصصین بیولوژی تولید مثل گفت: در نظام پزشکی بخش‌های مختلفی وجود دارد و این بخش‌ها هر یک در انتخابات نظام پزشکی و مجمع آن سهمیه مشخصی دارند و اینکه متخصصان بیولوژی تولیدمثل در کدام یکی از گروه‌ها قرار بگیرند، میتواند در فرآیند انتخابات نظام پزشکی اثرگذار باشد.

وی ادامه داد:در شورای عالی نظام پزشکی هنوز به جمع بندی نرسیدیم که به متخصصان جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل در کدام بخش پروانه دهیم. کار اصلی انجام شده ولی اینکه جزو کدام گروه‌ها باشند، جمع بندی سختی است.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به قانون جوانی جمعیت در مورد بیمه‌ها گفت: بیمه‌های ما عمق ندارند. جمعیت بسیار زیادی درگیر مشکل ناباروری هستند و اگر مشکلات آن‌ها را به صورت جدی نبینیم آثار و تبعات آن بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: اینکه علم روز دنیا و بهترین تجهیزات در خدمت مردم باشد، حق مردم ما است. باید این مطالب را دنبال کرد و پوشش بیمه‌ها را عمق داد تا مردم به لحاظ دسترسی و کیفیت خدمات دغدغه‌ای نداشته باشند. وظیفه ما این است که مسائل را پیگیری کنیم.