تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3735503
شناسه : 3735503
تاریخ :
تا پایان امسال؛ شمار سایت‌های ۵G در کشور به ۶۰۰۰ می‌رسد اقتصاد ایران: تعداد سایت‌های ۵G در کشور که در حال حاضر نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش یافته و به ۲۰۰۰ سایت رسیده و بنابر اعلام، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال جاری به ۶۰۰۰ سایت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  نسل پنجم تکنولوژی ارتباطات (۵G) بی‌سیم شبکه تلفن همراه است که سرعت دانلود و آپلود بالاتر، ارتباط پایدارتر و ظرفیت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی یعنی ۴G، ۳G و غیره دارد. این شبکه، این پتانسیل را دارد که روش استفاده انسان از اینترنت، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به کلی تغییر دهد.  

این فناوری ارتباطی جدید نه تنها باعث افزایش سرعت دانلود و آپلود می‌شود، بلکه تاخیر یا مدت زمان لازم برای دستگاه‌ها جهت برقراری ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم را هم به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین نسل ۵G بسیار کارآمدتر از نسل‌های پیشین شبکه تلفن همراه بوده و سرعت بسیار بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.  

درباره اینکه چرا ۵G از ۴G بهتر است دلایل متعددی مطرح می‌شود اما مهم‌ترین آن را می‌توان سرعت سریع‌تر، ظرفیت بیشتر، تأخیر کمتر و توانایی بیشتر دانست. همزمان با رشد و گسترش این نسل از اینترنت از اواخر سال ۱۳۹۹، دو اپراتور تلفن همراه هم برای عقب نماندن از تکنولوژی جهانی، اولین سایت‌های نسل پنجم اینترنت خود را به صورت آزمایشی راه اندازی کردند.  

به گفته مسئولان اگر فناوری نسل پنجم در کشور توسعه یابد، تأخیر در شبکه در نسل پنجم به ۱۲ الی ۱۳ میلی ثانیه کاهش پیدا می‌کند که در واقع نرخ تأخیر نصف خواهد شد.

اگرچه ممکن است صحبت درباره این نسل از اینترنت ماورایی، غیر قابل تصور و درک باشد، با وجود اینکه در کشور ما هم بعضا، پیاده‌سازی شده و اپراتورهای ارتباطی هم سعی کرده‌اند این فناوری را هم سو و با همین سرعت سایر کشورهای پیشرفته وارد کشور کنند اما در حال حاضر صحبت کردن درباره این فناوری برای مردم خیلی قابل ملموس و قابل درک نیست.

اما با این حال توسعه و افزایش تعداد سایت های ۵G از همان روزهای آغازین دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت و با توجه دولت تعداد سایت ها در این دوره افزایش پیدا کرد. به گفته مسئولان در حوزه توسعه نسل پنجم اینترنت، در ابتدای دولت فقط ۱۰ سایت وجود داشت اما درحال حاضر این تعداد به ۲۰۰۰ سایت افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد سایت های نسل چهارم هم از ۳۳ هزار به ۴۴ هزار افزایش پیدا کرده است.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با ارائه گزارشی از اقدامات و دستاورهای این وزارتخانه طی سه ساله گذشته ضمن اشاره به افزایش تعداد سایت‌های ۵G اعلام کرد که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده سایت‌های این نسل از اینترنت تا پایان سال به ۶۰۰۰ هزار سایت افزایش پیدا می کند.

وی اواخر خردادماه نیز گفته بود از ابتدای دولت، تعداد سایت‌های نسل ۴ و ۴.۵ بیش از ۳۲ درصد رشد داشته و تعداد سایتهای نسل پنجم قریب به ۲۰۰ برابر شده است.