تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3733620
شناسه : 3733620
تاریخ :
دیدگاه ایران،توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا است اقتصاد ایران: رئیس مجلس گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در ارتباط با آفریقا به طور ویژه، توسعه روابط با کشورهای این قاره از جمله کشورهای دوست همچون مالی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ملک جائو که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور به کشورمان سفر کرده دقایقی پیش با محمدباقر قالیباف دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، ضمن خوشآمدگویی به هیأت آفریقایی از کشور مالی، گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در ارتباط با آفریقا به طور ویژه، توسعه روابط با کشورهای این قاره از جمله کشورهای دوست همچون مالی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرابت دو کشور به یکدیگر در حوزه‌های مختلف باعث شده تا تحولات سیاسی مالی را به‌عنوان یک کشور مستقل دنبال کنیم، اظهارداشت: ما باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط در حوزه‌های گوناگون استفاده کنیم تا شاهد پیشرفت دو کشور باشیم.

وی ابراز داشت: ما خواستار صلح و ثبات پایدار در مالی هستیم و قطعاً استقلال کامل این کشور نیازمند توسعه روابط سیاسی و تجاری است، لذا جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا در حوزه مسائل دانش‌بنیان، علمی و پزشکی با مالی همکاری دوجانبه داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم، امکان تشکیل کمیسیون‌های مشترک میان دولت دو کشور ایجاد خواهد شد، گفت: ما کشور مالی را یک کشور مؤثر در غرب آفریقا می‌دانیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان گفت: موضوع فلسطین یک موضوع انسانی است و نباید به آن صرفاً از بعد دینی و مذهبی نگریست. رژیم صهیونیستی نیز با پشتیبانی کامل آمریکا و برخی کشورهای غربی در حال رقم زدن نسل‌کشی است که همه ما موظف هستیم نسبت به این موضوع اعلام موضع کرده و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم.

رئیس مجلس مالی: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی دولت و تمامیت ارضی مالی بوده است

ملک جائو نیز در ابتدای این دیدار، ضمن قدردانی از دعوت و استقبال مقامات ایرانی در جریان سفر وی و هیأت همراه به کشورمان، گفت: مالی مراتب تمایل خود برای افزایش همکاری‌ها میان دولت‌ها و پارلمان‌های دو کشور را اعلام می‌کند و همچون گذشته در کنار دولت و ملت ایران خواهیم بود.

رئیس مجلس مالی با اشاره به استحکام روابط مالی و ایران طی سال‌های اخیر، نسبت به ادامه و گسترش روابط میان دو کشور ابراز امیدواری کرد و افزود: از تمامی حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها از دولت و تمامیت ارضی مالی تشکر می‌کنیم و بر افزایش روابط دوجانبه تأکید داریم.

وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری گروه دوستی پارلمانی مالی و ایران که اخیراً در پارلمان این کشور صورت گرفته است، گفت: این اتفاق می‌تواند شرایط خوبی را برای توسعه روابط میان دو کشور ایجاد کند.

این مقام بلندپایه کشور آفریقای مالی در پایان با اشاره به دغدغه‌مندی این کشور نسبت به مسأله فلسطین یادآور شد: در کنفرانس بین‌المجالسی که اخیراً با موضوع فلسطین در تهران برگزار شد، حضور داشتیم و در پارلمان مالی نیز از سفیر فلسطین برای ایراد سخنرانی در صحن پارلمان دعوت کردیم.

براساس این گزارش پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس و فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در این دیدار حضور داشتند.