تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3733570
شناسه : 3733570
تاریخ :
راه اندازی معاملات اوراق سلف ارزی در بورس اقتصاد ایران: مدیر بازارهای مشتقه بورس کالا گفت: با تصویب شورای عالی بورس به منظور تامین مالی شرکت های صادرات محور به زودی معاملات اوراق سلف ارزی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رحمان آراسته، مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران، به فرآیندهای اجرایی و زیرساخت‌های آغاز معاملات اوراق سلف ارزی اشاره کرد و گفت: عمده فرآیندهای اجرایی انتشار اوراق سلف ارزی مشابه با تأمین مالی ریالی با استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد است که همه زیرساخت‌های این ابزار از سال‌ها پیش در بورس کالا وجود دارد.

وی افزود: در این اوراق، دارایی معینی به عنوان دارایی پایه اوراق سلف استاندارد قرار می‌گیرد و عرضه اولیه اوراق به صورت ارزی در بازار سرمایه انجام می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند برای پروژه‌های پیش روی خود تأمین مالی انجام دهند.

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران ادامه داد: نکته قابل توجه این اوراق این است که با توجه به نوسانات قیمت ارز و آثار آن بر بازارهای مالی، امکان تسویه نهایی در سررسید به سه صورت فراهم شده است. یعنی خریدار این اوراق در سررسید، اختیار دارد یکی از سه گزینه دریافت کالا، تسویه ارزی و یا دریافت طلا معادل ارزش ارزی دارایی خود را انتخاب کند.

آراسته گفت: لازم به توضیح است منظور از طلا، شمش و سکه طلا موجود در خزانه‌های بورس کالای ایران است. اضافه شدن امکان تسویه با طلا، این امکان را به خریدار می‌دهد که ریسک ناشی از نوسانات ارزی در سرمایه گذاری در این اوراق را پوشش دهد. در سمت مقابل عرضه کننده نیز می‌تواند با استفاده از استراتژی‌های مالی و بهره برداری از سایر ابزارهای مشتقه در بورس کالا، ریسک ناشی از نوسانات قیمت ارز و طلا را پوشش دهد و به نوعی انتشار این اوراق دارای جذابیت بالا و یک بازی برد برد برای ناشر و سرمایه گذار است.

بر اساس اعلام سازمان بورس، وی اظهار کرد: بورس کالا به عنوان یک نهاد موفق تاکنون نزدیک به ۵۰ همت سرمایه‌های خرد را جذب صندوق‌های طلا کرده که این موضوع کمک شایانی به تولیدکنندگان شمش طلا در کشور داشته و توانسته نقدینگی‌های سرگردان کشور را به سمت بازارهای رسمی و شفاف سوق دهد؛ لذا بورس کالا با انتشار این اوراق، اولین اقدام را جهت جذب سرمایه خرد ارزی برداشته و این موضوع قطعاً کمک بزرگی به تولید کنندگانی که با محدودیت ارزی جهت سرمایه گذاری در توسعه صنعتی مواجه هستند، خواهد کرد.