تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3733213
شناسه : 3733213
تاریخ :
قتل‌گاهی که میراث جهانی یونسکو شد اقتصاد ایران: یونسکو، ۱۴ محوطه مرتبط با میراث «نلسون ماندلا» در دوران آپارتاید را در قالب یک پرونده به فهرست میراث جهانی اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در جریان چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو و به افتخار مبارزه آفریقای جنوبی که ۳۰ سال پیش به حکومت اقلیت سفیدپوستان پایان داد، محل قتل عام دوران آپارتاید و دهکده‌ای که نلسون ماندلا، کودکی خود را در آن گذراند، به عنوان یکی از میراث جهانی بشری به ثبت رسید.

پرونده‌ای که از سوی آفریقای جنوبی در نهایت به فهرست میراث جهانی اضافه شد شامل فهرستی از ۱۴ مکان در سراسر آفریقای جنوبی است که توسط یونسکو با عنوان «حقوق بشر، آزادی و مصالحه: محوطه‌های میراث نلسون ماندلا» گروه‌بندی شده است که در میان  آنها محل قتل عام شارپویل در سال ۱۹۶۰ نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که پلیس ۶۹ معترض سیاه‌پوست از جمله کودکان را به ضرب گلوله کشت و نقطه عطفی در مبارزه‌ای که منجر شد دولت آپارتاید، کنگره ملی آفریقا را ممنوع اعلام کند.

دانشگاه فورت هار در استان کیپ شرقی؛ جایی که ماندلا، رهبر ضد آپارتاید در آن تحصیل کرد و روستای دورافتاده موزو؛ جایی که او در کتاب زندگی‌نامه خود با عنوان «راه طولانی به سوی آزادی» گفته بود  فعالیت سیاسی او برای اولین بار در آنجا برانگیخته شد، نیز در غالب این پرونده از سوی یونسکو ثبت جهانی شد.

«آدری آزولای»، دبیر کل یونسکو در این باره گفت: «من به آفریقای جنوبی به خاطر ثبت این مکان‌ها که نه تنها شاهد مبارزه علیه دولت آپارتاید، بلکه مشارکت نلسون ماندلا در آزادی، حقوق بشر و صلح از طرف همه ما هستند، تبریک می‌گویم.»

ماندلا، که در سال ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی درگذشت، در سال ۱۹۹۴، چهار سال پس از آنکه دولت آپارتاید او را از ۲۷ سال زندان که بیشتر آن در یک سلول در جزیره روبن بود آزاد کرد، به عنوان نخستین رئیس جمهور منتخب آفریقای جنوبی شناخته شد.

دبیر کل یونسکو همچنین گفت: «۲۵ سال پس از ثبت جزیره روبن در فهرست میراث جهانی یونسکو، ثبت این پرونده جدید تضمین می‌کند که میراث آزادی آفریقای جنوبی و ارزش‌هایی که در آن تجسم می‌یابد به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.»

افزودن این مکان‌ها به فهرست میراث جهانی در نشست یونسکو در دهلی نو درحالی مورد توافق قرار گرفت که ثبت سه مکان در آفریقای جنوبی نیز در این دوره ثبت شد. اجلاس میراث جهانی یونسکو از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ جولای (۳۱ تیرماه تا ۱۰ مرداد) در دهلی نو (هند) برگزار شد.