تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3732618
شناسه : 3732618
تاریخ :
به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛ کارخانه‌­ های نوآوری رسما دانش بنیان شدند اقتصاد ایران: به‌منظور ارتقاء فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، کارخانه‌های نوآوری به‌صورت رسمی دانش‌بنیان شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمد جواد صدری مهر، دستیار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اقدام صورت گرفته، اظهار کرد: دانش بنیان شناخته شدن کارخانه‌های نوآوری با هدف استفاده از ظرفیت های قانونی، تقویت زیرساخت‌های فناورانه و حمایت از شرکت‌های پیشرو نوآوری هر استان، صورت گرفته است.

اعطا گواهی صلاحیت و دانش بنیانی ۱۰ کارخانه نوآوری

فرید شاهمرادی، مدیر توسعه کارخانه‌های نوآوری ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر، ۲۵ کارخانه‌ی نوآوری در سراسر کشور در حال بهره برداری و خدمات دهی هستند؛ افزود: این کارخانه ها در استان‌های فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، البرز، گلستان، سمنان، بوشهر، مرکزی، لرستان، گیلان، قم و یزد راه اندازی شده و در چهار استان دیگر نیز در حال تأسیس هستند که از این بین ۱۰ کارخانه نوآوری پس از ارزیابی های صورت گرفته، موفق به اخذ گواهی صلاحیت فعالیت شده و دانش بنیان شناخته شده اند.

وی ادامه داد: این زیرساخت به عنوان یکی از بنیان‌های اساسی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور با ماموریت اصلی پشتیبانی از شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق به‌طور کامل از نگرش ایجاد ارتباط خلاقانه میان تکنولوژی‌ها و مزیتهای هر منطقه بهره می‌برند.

شاهمرادی، کارخانه نوآوری را به‌عنوان یک زیست‌بوم نوآوری کوچک برشمرد و خاطرنشان کرد: کارخانه نوآوری از مدل توسعه کسب‌وکارهای تخصصی و منطقه‌ای مبتنی بر مزیت های منطقه ای استفاده می‌کند و شتاب‌دهنده‌های نوآوری، فضاهای کار اشتراکی، فبلبها، آزمایشگاه‌های تخصصی، کارگاه‌ها، دفاتر صنایع بزرگ منطقه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مشاوران کسب‌وکار و دیگر خدمات مشاوره‌ای، از مؤلفه‌های اصلی این کارخانه‌ها به‌شمار می‌روند.

مدیر توسعه کارخانه‌های نوآوری، این تعاملات و ارتباطات متقابل را سبب تقویت شبکه‌ها، ارتقاء مهارت‌های کسب ‌وکاری و در نتیجه ایجاد و توسعه ایده‌ها، محصولات و خدمات نوآورانه دانست و اذعان کرد: در نتیجه به توسعه صنعت و اقتصاد منطقه برپایه فناوری و نوآوری کمک می‌کنند همچنین اهم فعالیت های توسعه ای کارخانه های نوآوری از هویت بخشی و فرهنگ سازی نوآوری تا ایجاد مدل ها و حمایت های مالی در نظر گرفته شده است.

شاهمرادی در پایان تصریح کرد: کارخانه‌های نوآوری همگی توسط شرکت‌های فعال بخش خصوصی اداره می‌شوند و در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند همچنین با ارائه خدمات متنوع به شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها، به رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کمک مؤثری می‌کنند.