تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3732375
شناسه : 3732375
تاریخ :
توصیه‌های مهم به زائران پیاده روی اربعین اقتصاد ایران: رفته رفته مشتاقان و شیفتگان امام حسین(ع) عازم سفر معنوی و خاطره انگیز پیاده روی اربعین می‌شوند؛ همان مسیر مقدسی که هر ساله میلیونها زائر را از نقاط مختلف جهان همچون مغناطیسی به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محبان خاندان معظم اهل بیت، امسال نیز به مانند چند ساله اخیر در زمانی عازم این سفر می شوند که گرمای طاقت فرسای هوا منطقه را در برگرفته و همین دمای بالای هوا عامل بسیار آزار دهنده‌ای برای زائران است. در این میان، رعایت برخی نکات ساده اما موثر پزشکی و بهداشتی می‌تواند خاطره بهتری از این سفر به همراه داشته باشد.

در اربعین حسینی‌، دمای هوا در نقاط مرزی کشور گاهی تا 50 درجه بالا می‌رود؛ به نحوی که ازدحام جمعیت در مرزهای خسروی و مهران با گرمازدگی بیش‌تر زائران همراه می‌شود.شاخص مهم در گرمازدگی، بی‌اشتهایی است.

وقتی که سطح گرمازدگی از متوسط رو به بالا می‌رود، فرد بی‌اشتهایی زیادی دارد. در این زمان برای جبران آب بدن باید از پودر ORS استفاده ‌و اگر در دسترس نبود، باید از آب میوه‌ها به مقدار کم استفاده شود. دقت داشته باشید که استفاده از آب در حین گرمازدگی، باعث گرمازدگی بیشتر می‌شود، چرا که باعث می‌شود فرد سدیم و پتاسیم از دست بدهد و بیشتر مستعد گرمازدگی می‌شود.

در ادامه با نکاتی آشنا می‌شوید که برای جلوگیری از گرمازدگی باید آنها را رعایت کنید:

1. آب یخ یا حتی بسیار خنک ننوشید. سعی کنید از آبی استفاده کنید که ولرم و مطابق با دمای بدنتان باشد.

2. لباس‌های گشاد و نخی بپوشید و لباس‌های چسبان را کنار بگذارید.

3. بار اضافه با خودتان حمل نکنید و اگر مقدور است از کالسکه یا وسایل چرخدار برای جدا کردن بار از بدنتان استفاده کنید.

4. هرجا که استراحت می‌کنید، قدری شربت خاکشیر و تخم شربتی تهیه و حین پیاده‌روی میل کنید.

5. دور غذاهای سرخ شده و چرب را خط بکشید و فقط غذاهای ساده بخورید.

6. روزها که آفتاب عمود می‌تابد و گرما به اوج می‌رسد در موکب‌ها بمانید و عصرها، شب‌ها و صبح‌های زود پیاده‌روی کنید.

7. آب، زیاد بنوشید و همیشه با خودتان بطری آب آشامیدنی داشته باشید.

8. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه‌ها را به صفر برسانید و فقط از آب استفاده کنید.

9. لیموترش ‌را در ظروف کوچک و سبک حمل کنید و گاهی آب‌لیمو میل کنید.

10. تمام مواضع پوستی خود را با چفیه سبک و نخی بپوشانید و لباس‌های آستین کوتاه نپوشید.

11. کلاه و عینک را هم برای سلامت چشم و جلوگیری از نفوذ گرما استفاده کنید.

12. تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چرا که بدن را دهیدراته و خشک می‌کند. بنابراین، از شربت‌های سنتی ‌استفاده کنید.

13. از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کنید و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورید.

14. از عرقگیر استفاده کرده و برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهید.

15. تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشید و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنید.

البته زائران این موضوع را بدانند که جمعیت هلال‌احمر در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین پایگاه درمانی دارد. در این مراکز، خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌شود و زائرانی که دچار گرمازدگی می‌شوند، می‌توانند برای درمان و استراحت به مراکز درمانی هلال‌احمر در طول مسیر مراجعه کنند؛ضمن اینکه به مانند سنوات گذشته نیز برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز با راه اندازی موکب هایی خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌کنند.