تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3731985
شناسه : 3731985
تاریخ :
تشریح شرایط تنها رکابزن ایران در المپیک پاریس اقتصاد ایران: مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری با اشاره به شرایط تمرینی و آمادگی علی لبیب برای حضور در بازی های المپیک تاکید کرد که قطعا کسی از او انتظار مدال ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمود وفایی مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری کشورمان در مورد وضعیت علی لبیب برای حضور در المپیک گفت: اولین تمرین لبیب روز گذشته در مسیر مسابقات استقامت جاده المپیک برگزار شد. قرار بود با ورود به پاریس دوچرخه دوم را هم به ما بدهند که این اتفاق افتاد و ما برای اولین بار بعد از سالها با دو دوچرخه نو و استاندارد مدل ۲۰۲۴ در بازیهای المپیک حاضر هستیم.

وی افزود: هر دوی این دوچرخه ها از به روزترین و حرفه ای ترین دوچرخه های جاده می باشند اما طبق برنامه دوچرخه KTM دوچرخه اصلی ما در روز مسابقه است. یک کارشناس مربوطه هم به منظور هماهنگی های فنی در این رویداد به ما ملحق شده تا مشکلی در طی مسیر پیش نیاید.

وی در خصوص ارزش ریالی و دلاری این دو دوچرخه هم گفت: دوچرخه اصلی ما در بازار نزدیک به ده هزار دلار است و دوچرخه یدکی هم که باز تولید ۲۰۲۴ بوده و در یک ماه قبل تمام تمرینات را با این دوچرخه انجام داده ایم بیش از ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری در پاسخ به این پرسش که «آیا لبیب فرصت تمرین و تطابق با دوچرخه جدیدش را تا روز مسابقه خواهد داشت؟»، هم گفت: ما شش روز زمان برای تمرین داریم و اولین تمرین مان هم دیروز برگزار شده است. طبق قوانین تیم ها و رکابزنان برای آشنایی با مسیر می توانند در مسیر تعیین شده مسابقه تمرین کنند. خوشبختانه مسیر مسابقه المپیک پاریس به صورت دوره ای است و پایان خط آن در پاریس ختم می شود. این مسئله برای ما و تمرینات مان در این چند روز مناسب است و می توانیم به راحتی در مسیر تمرین کرده و با آن آشنا شویم.

وی در مورد اینکه «آیا ویگنز هم به شما ملحق خواهد شد یا خیر؟» هم گفت: بله. قرار است در روز مسابقه این سرمربی اروپایی به ما ملحق شود و از نزدیک مسابقه لبیب را ببیند.

وی در مورد وضعیت لبیب و پیش بینی اش از کسب نتیجه بیان داشت: اردوها و تدارکات خوبی برای این رکابزن به اجرا درآمد و وضعیت خوب است. کسی از لبیب توقع مدال ندارد اما شرایط خوبی به نسبت خودش دارد.

«مسیر المپیک پاریس ۲۷۰ کیلومتر است، آیا لبیب در این مدت تجربه ای از رکاب زدن در مسیری به این طولانی از لحاظ مسافت یا ارتفاع داشته است یا خیر و آیا اصلاً لازم است رکابزنی قبل این بازیها چنین موقعیت تمرینی و مسابقه ای را پشت سر بگذارد؟»

وفایی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: لبیب در بازیهای آسیایی هانگژو هم مسیر ۲۴۰ کیلومتری را رفت و چهارم شد. مسیر اصلی این رویداد ۲۲ کیلومتر است. البته دوچرخه سوار ما تجربه تمرین در مسافت زیاد را دارد اما مسابقه ای در این مسیر طولانی نداشته است. مسیر المپیک با مسیر تورها و مسابقات دیگر متفاوت است در حقیقت مسیر بازیهای آسیایی یا بازیهای المپیک طوری تعریف می شود که شامل همه چالش های یک مسابقه دوچرخه سواری باشد و مسیر المپیک پاریس هم به همین شکل تعریف شده است.

وی در مورد اینکه «آیا بهتر نیست مسیر تورها یا لیگ های داخلی را شبیه به این رویدادها طراحی کنیم تا رکابزنان خود را در چنین مسابقه هایی آزمون کنند؟» گفت: ما باید در مسابقات داخلی توان همه رکابزنان را در نظر بگیریم. مسابقات المپیک همه تاپ های دنیا می آیند و منتخبین بهترین های دنیا هستند. قطعاً در ایران نمی توانیم یک همچین مسیری را در نظر بگیریم. البته در تور بین المللی آذربایجان مسیرهای ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلومتری هم است اما در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ ها مسیرها حداکثر ۱۵۰ کیلومتر می باشند تا همه رکابزنان بتوانند در مسابقه حاضر شوند وگرنه نیمی از ورزشکاران نیمه راه از دوچرخه پیاده خواهند شد.

مربی رشته دوچرخه سواری ادامه داد: این طور نیست که همه رکابزنان حاضر در المپیک در مسیرهای به این طولانی مسابقه و تمرین دارند. حتی در توردوفرانس هم که همزمان با المپیک برگزار می شود یک همچین مسیری ندارد اما ورزشکاران در ده روز متوالی چند هزار کیلومتر را مسابقه می دهند.

وی تاکید کرد: ما باید در سالهای بعد تلاش بیشتری کنیم و با حضور رکابزنان در مسابقات بهتر بین المللی وتورهای خارجی امتیاز گرفته و تعداد نفرات مان را در المپیک بیشتر کنیم. امیدواریم با حمایتی که از لبیب در این مدت شده برای رکابزنان انگیزه شود و با دیده شدن این دوچرخه سوار ما در المپیک، تیم های بیشتری رکابزنان ایرانی را ببینند. قطعاً از بین نزدیک به ۲۰۰ دوچرخه سوار حاضر در المپیک تنها سه نفر مدال می گیرد مهم این است که با شرایط خوب وعملکرد خوبی در این رویداد حاضر شویم.