تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3729973
شناسه : 3729973
تاریخ :
بانک مرکزی چین بازهم بازارها را غافلگیر کرد اقتصاد ایران: بانک مرکزی چین برای دومین بار متوالی در هفته جاری میلادی در اقدامی غیرمنتظره، نرخ‌های بهره بانکی را به شدت پایین آورد و بازارها را شگفت‌زده کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از رویترز، بانک مرکزی چین روز پنج‌شنبه برای دومین بار متوالی در هفته جاری میلادی در اقدامی غیرمنتظره، نرخ‌های بهره بانکی را به شدت پایین آورد و بازارها را شگفت‌زده کرد.

این اقدام نشان می‌دهد که مقامات پکن در تلاش هستند تا با ارائه محرک‌های پولی بیشتر اقتصاد این کشور را تقویت کنند.

عملیات تسهیلات وام‌دهی میان‌مدت (MLF) پس از آن انجام شد که بانک مرکزی چین روز دوشنبه چندین نرخ بهره معیار برای وام‌دهی را کاهش داده بود، تنها چند روز پس از نشست رهبران حزب حاکم که اصلاحات عمده دیگری را نیز مطرح کرده بود.

بانک خلق چین (PBOC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که 200 میلیارد یوان (27.5 میلیارد دلار) بودجه برای اعطای وام‌های یک‌ساله تحت تسهیلاتMLF  با نرخ 2.30 درصد که 20 واحد پایه کمتر از نرخ بهره وام‌های مشابه قبلی است، در نظر گرفته است.

این بانک مرکزی همچنین 235.1 میلیارد یوان از طریق ریپوی معکوس هفت‌روزه با نرخ 1.70 درصد به بازارها تزریق و اعلام کرد که تزریق نقدینگی از طریق این ابزار کوتاه‌مدت به منظور "حفظ شرایط نقدینگی کافی در پایان ماه در سیستم بانکی" انجام شده است.

به گفته شینگ ژائوپنگ، استراتژیست ارشد مسائل چین در مؤسسه ای‌اِن‌زد ANZ، کاهش نرخ  MLFاساساً واکنشی به کاهش شدید شاخص بازار سهام بود. شاخص‌های معیار بازار بورس چین در هفته جاری میلادی روند کاهشی داشته‌اند.

بازارهای سهام چین در روز پنج‌شنبه به این خبر واکنش منفی نشان دادند و این فوریت ناگهانی مقامات برای وام‌دهی را به معنای فشارهای تورمی و ضعف تقاضای مصرفی شدیدتر از آنچه که در دارایی‌ها قیمت‌گذاری شده، تلقی کردند.

چین اوایل این ماه داده‌های تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار را گزارش کرده بود.

برخی از تحلیلگران بازار نیز می‌گویند که کاهش نرخ روز پنجشنبه واکنشی به تصمیم وام دهندگان بزرگ برای کاهش نرخ سپرده بوده است.