تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3729726
شناسه : 3729726
تاریخ :
سهم دو درصدی ایران از محصولات حلال در جهان اقتصاد ایران: رئیس مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: سهم ایران از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی محصولات حلال در جهان تنها دو درصد است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،حسین رستگار افزود: مصرف کالاهای حلال اهمیت ویژه‌ای برای مسلمانان دارد و ما باید تلاش کنیم مردم سفره شأن از محصولات حلال پر باشد و همچنین حلیت محصولات تولید داخل بررسی و نظارت شود.

وی با بیان اینکه در توصیه‌های دینی ما به استفاده از محصولات حلال تاکید شده است ادامه داد: گوشت حلال از نظر رعایت شرع در ذبح حیوان و تغذیه حیوان و بکارگیری اجزای حیوان در محصولات سلامت محور بویژه سلامت و حلیت آن مد نظر قرار گیرد در حال حاضر هم کشورهای غیر اسلامی به گوشت حلال روی آورده اند، چون با ذبح شرعی و تولید محصولات طی فرایندهای حلال دارای کمترین مواد سمی در گوشت و محصولات حیوانی خواهد بود.

رستگار گفت: فناوری‌های جدید در تولید گوشت حلال و محصولات حلال حیوانی امروز جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. و با کمک متخصصان کشورمان به همین منظور توانسته اند از یک تک یاخته، گوشتی غیر حیوانی را تولید نمائیم که پروتئین و ریز مغذی مشابه گوشت را دارد و در مقابل مضرات مربوط به حیوانات در تولید گوشت حیوانی را ندارد و حلال هم هست که در آینده می‌تواند این فرآورده پروتئینی در کنار تولید گوشت کشت سلولی جایگزین گوشت حیوانی و دامی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید یک کیلو گوشت گاوی نیاز به ۱۵ هزار لیتر آب مصرفی است، ادامه داد: گوشت گاو به علت تولید گازهای گلخانه‌ای در بدن گاو آلودگی محیط زیستی دارد همچنین به علت تأمین علوفه پر هزینه همراه با فرسایش شدید زمین است؛ اما این گوشت تک یاخته‌ای در آزمایشگاه تولید و غنی از پروتئین‌های گوشتی می‌باشد و مضرات گوشت‌های حاصل از کشتار حیوانی را ندارد و می‌تواند جایگزین مناسبی در فرآورده‌های حیوانی شود.

رستگار ادامه داد: در آینده جهان با محصولات فناورانه از منظر حلال بودن روبرو خواهد بود و ما در سازمان غذا و دارو در تلاشیم با اطمینان برای مردم عرضه محصولات سلامت محور و حلال تولید و فراهم کنیم.