تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3728924
شناسه : 3728924
تاریخ :
دریافت ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از ۱۱۰۰ خانه خالی اقتصاد ایران: مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، تاکنون بالغ بر ۱۲۵ هزار خانه خالی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شناسایی شده اند که از این میان تاکنون هزار و صد واحد مسکونی، مجموعا ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخته اند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جهانگیر رحیمی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سال 1401 در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. تعداد خانه‌هایی که در سال 1400 شناسایی شده، 66 هزار و 600 خانه است که مربوط به 40 هزار و 580  مالک است.  

وی ادامه داد: همچنین تعداد خانه‌های خالی از سکنه که در سال 1401 مشمول مالیات شده اند، بالغ بر 58 هزار و 587  است. مجموع مالیات اخذ شده طی این دوسال نیز 150 میلیارد تومان بوده که از تعداد یک هزار و 100 خانه اخذ شده است.

رحیمی در پاسخ به این سوال که خانه‌های خالی از سکنه در سال 1402 چه تعداد است؟ پاسخ داد: هنوز فهرست این خانه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده است.  

شورای نگهبان 26 آذر  1399 پس از دو بار رفت و برگشت با مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات به متن اصلاح قانون مالیات بر خانه خالی، آن را مورد تأیید قرار داد. مطابق این قانون از خانه‌های خالی در سال اول 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره اخذ خواهد شد و برای افراد دارای 5 خانه و بیشتر، به ازای تمام واحدهای مسکونی این ضریب دو برابر می‌شود.

ماده 54 مکرر- هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهر‌های بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (7) ماده (169مکرر) این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (11) ماده (53) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه
سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه