تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3728303
شناسه : 3728303
تاریخ :
رئیس سازمان فضایی: ۶ تا ۸ماهواره تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شوند اقتصاد ایران: رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار خبر داد و گفت: ماهواره بومی کوثر آبان ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسن سالاریه امروز در نشست خبری تشریح پیشرفت پروژه‌های فضایی و ارائه برنامه سال ۱۴۰۳ که امروز در دبیرخانه شورای عالی فضایی برگزار شد، مهم‌ترین اتفاق صنعت فضایی ایران در سه سال گذشته را احیای شورای عالی فضایی عنوان کرد و گفت: این شورا بالاترین مرجع سیاستگذاری صنعت فضایی کشور است که در آذرماه ماه سال ۱۴۰۰ اولین جلسه شورا برگزار شد، سال ۱۴۰۱ دومین جلسه و در خرداد ماه سال جاری جلسه سوم شورا با حضور سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد.

سالاریه گفت: در جلسه اول شورای عالی فضایی مسائل مهمی مطرح شد و پروژه‌های زیادی استارت خورد. در جلسه دوم شورا برنامه ۱۰ ساله مصوب شد و در جلسه سوم گزارشی از وضعیت پروژه‌ها ارائه شد و تکالیفی به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: ایجاد دبیرخانه شورای عالی فضایی، تدوین برنامه و رصد برنامه‌ها ماحصل این جلسات شورای عالی فضایی بود.

سالاریه گفت: در سه سال گذشته پروژه‌های زیرساختی در صنعت فضایی ایران آغاز و انجام شد که شاخص ترین آن پایگاه فضایی چابهار بود که ۱۰ سال زمین آن در اختیار سازمان فضایی بود اما اقدامی صورت نگرفته بود.

وی با اعلام اینکه پایگاه فضایی چابهار در سه فاز برنامه ریزی شده که تا پایان سال بهره برداری از فاز اول آن آغاز و نخستین پرتاب آن انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: با فعال شدن پایگاه فضایی چابهار دسترسی به مدارهای با شیب‌های مختلف فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران از احداث آزمایشگاه کلاس یک تن خبر داد وگفت: تا پایان سال زیرساخت فیزیکی آزمایشگاه آماده می‌شود. وجود چنین آزمایشگاهی منجر به افزایش ساخت ماهواره، افزایش کیفیت ماهواره و ساخت ماهواره با اجرام بالا می‌شود.

وی همچنین از پرتاب ماهواره بومی کوثر در آبان ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. در دولت سیزدهم بخش خصوصی ما در حوزه‌های تأمین تجهیزات و سیستم‌ها فعال شدند و قراردادهای بزرگی با بخش خصوصی منعقد شد.

سالاریه با اعلام اینکه طراحی‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی انجام شده وامسال پرتاب آزمایشی داریم گفت: امیدواریم که سال آینده بتوانیم پرتاب‌های اصلی را داشته باشیم.

۶ تا ۸ پرتاب داخلی و خارجی در سال جاری

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه ۶ تا ۸ پرتاب داخلی و خارجی در سال جاری داریم که ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند، گفت: دو پرتاب مهم داخلی پیش رو داریم که نخست بلوک انتقال مداری (سامان یک) و دیگری یک ماهواره تحقیقاتی است که در مردادماه سال جاری صورت می‌گیرد.

پرتاب ماهواره طلوع ۳ و ظفر ۲ با پرتابگر خارجی

وی با بیان اینکه امسال ۲ پرتاب خارجی داریم، گفت: ماهواره طلوع ۳ و ظفر ۲ با پرتابگر خارجی در آذر و دی ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود.

سالاریه ادامه داد: همچنین ۲ و ۳ پرتاب داخلی دیگر ما در پاییز و زمستان انجام می‌شود که محموله و جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ماهواره پارس ۲ به زودی پرتاب می‌شود، گفت: این ماهواره نسخه ارتقا یافته ماهواره پارس یک است و در الگوریتم‌های مدیریت داده تغییراتی در آن انجام شده است.