تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3728074
شناسه : 3728074
تاریخ :
وزیر اقتصاد اعلام کرد: ارائه بیش از چهل هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد گفت : امروز با هدف سرعت بخشیدن به کار تولید و اشتغال سامانه ای برای رصد متمرکز و برخط از تسهیلات اشتغال زایی کشور رونمایی و همچنین مرکز تسهیل تامین مالی تولید افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه آیین افتتاح مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت اقتصاد و رونمایی از سامانه جامع تسهیلات اشتغال زایی کشور گفت مرکز تسهیل تامین مالی و سامانه آن کار، تصویت و اعتبار سنجی، ارائه تسهیلات و همچنین نظارت بر تسهیلات در کل کشور را با سرعت و دقت انجام می‌دهد.

ارائه بیش از چهل هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی

خاندوزی گفت: ­تسهیلات اشتغال زایی با نرخ ترجیحی، به نرخ سودی تقریبا نصف نرخ سود تصویبی شورای پول و اعتبار که به نام تسهیلات تبصره هیجده در سال‌های گذشته مشهور بوده است که خود سطح تسهیلات در دو سال گذشته از اعدادی حدود ۲ هزار میلیارد تومن به بیش از چهل  هزار  میلیارد تومن  افزایش پیدا کرد؛ و خوب بحمد الله تعداد بسیار زیادی از طرح‌های اقتصادی (کوچک - متوسط) در استان‌ها از تسهیلات با سود نرخ ترجیحی استفاده می‌کردند. اما به جهت  این که گزارش‌های نظارتی و پیگیری مربوط به تحقق صد در صدی  آن میزان از تولید و اشتغال بین تمام ۳۱ استان کشور، چون تمام ۱۹ وزارت خانه دولت درگیرش هستند و درواقع ۳۰ عضو شبکه بانکی کشور دست اندر کار  این تسهیلات هستند، نیاز به سامانه متمرکزی داشت که بشود به شکل برخط تمام تسهیلات در هر استان  و توسط هر وزارتخانه و به عاملیت هربانک ما بتوانیم به لحظه رصد کنیم و گزارش آنرا برای هیئت دولت و یا مجلس شورای اسلامی  و نهاد‌های نظارتی ارسال کنیم؛ که این سامانه به حمد الله ظرف ماه‌های گذشته به لحاظ فنی آماده شد و الان تمام استان‌ها متصل شدند و شبکه بانکی  کشور متصل شده و از روز‌های گذشته برخی از وزارتخانه‌ها که چابکتر بودند به آن متصل شدند، مثل وزارت نفت و وزارت جهاد کشاورزی و امید واریم که ظرف روز‌های آینده تمام وزارتخانه‌های دولت هم بتوانند پرداخت سال  ۱۴۰۳ تسهیلات اشتغال زایی را فقط از طریق سامانه جدید داشته باشند.

ارائه بیش از چهل هزار میلیارد توما تسهیلات اشتغالزایی در کشور در حال تکمیل

افتتاح مرکز تسهیل تامین مالی تولید

اما اتفاق دومی که امروز افتاد با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی یک قانون بسیار مترقی در حوزه نظام مالی کشور تصویب کرد تحت عنوان قانون تامین مالی تولید و زیرساخت که آن هم از دو -سه ماه گذشته لازم الاجرا شد این قانون. لازم بود برای اینکه، آن وظایف مفصل تامین مالی تولید که بر عهده گرفته بشود؛ و طبق برنامه هفتم هم که وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مسئولیت مرکزی تامین مالی تولید در کشور شناخته شده بود ما نیاز داشتیم به اینکه یک مرکز متمرکزی با وظایف خاص ایجاد بکنیم که با تایید سازمان اداری استخدامی کشور در چارت رسمی وزارت اقتصاد و دارایی رسما مرکز تسهیل تامین مالی تولید مصوب شد و امروز اجرایی شد. این مرکز تسهیل تامین مالی تولید، دبیر خانه آن شواری ملی تامین مالی است که شورا هم از خرداد ماه شروع به فعالیت کرده و اولین اقدام و مصوبه شورای ملی تامین مالی، آیین نامه‌ای بود که برای صندوق‌های تضمین، که خوب کار تضمین خیلی کمک می‌کند به شرکت‌ها که اگرهم در تسهیلات شبکه بانکی کشور دچار سیاست‌های انقباضی هست بتواند ضمانت نامه‌های بیشتری ارائه بدهد. دومین مصوبه‌ای که ظرف روز‌های آینده به شورای ملی تامین مالی خواهد رفت، آیین نامه شرکت‌های اعتبار سنجی است؛ که باز در اعتبار سنجی کمک ویژه تری خواهد بود و ماه‌های آینده در دولت چهار دهم  تداوم ابزار‌های تامین مالی چه برای بخش خصوصی و چه برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش عمومی کشور بتواند با سرعت ادامه پیدا کند.  

 میزان تسهیلات ارائه شده در سال‌های گذشته

 تسهیلات بانرخ سود ترجیحی با عنوان تسهیلات اشتغالزایی یا تولید بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومن در سال گذشته  و حدود همین عدد( ۴۰)،  همت هم در سال ۱۴۰۱ تسهیلاتی بوده که طبق قانون مصوب به اجرا رسیده را  ارائه کردیم. اتفاق مهمی که امروز رخ داد اینکه تمام ابزار‌ها حمایتی وزارت اقتصاد را از طرح‌های  دانش بنیان  و طرح‌های پیشران کشور را درکنار هم تجمیع کردیم یعنی ۵۴ ابزار حمایت‌های مالیاتی متعدد، حمایت‌های بیمه‌ای، حمایت‌های گمرکی متعدد، حمایت‌های بورسی که امانش به لحاظ قانونی وجود دارد و البته تامین مالی به معنای بانکی  بانک‌های دولتی، همه اینها ۵۴ ابزار، ابزاری هستند که در دل آیین نامه ابلاغش، انجام شد و ان‌شاءالله از امروز اجرای آن ایین نامه و ۵۴ ابزار را توسط خود مرکز تسهیل تامین مالی شاهد انجامش خواهیم بود. شورای ملی تامین مالی هم بر فرایند اجرای این آیین نامه نظارت خواهد کرد.