تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3726235
شناسه : 3726235
تاریخ :
دولت چهاردهم به معیشت پرستاران ورود کند اقتصاد ایران: نایب‌رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: از دولت چهاردهم می‌خواهیم به موضوع معیشت و تبعیض علیه پرستاران ورود کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، یوسف رحیمی در دومین اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی و روسای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور که امروز، دوشنبه، یکم مرداد ماه برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را سپری کردیم و تصمیم‌گیران نظام سلامت طی روزهای آتی انتخاب می‌شوند. نظام پرستاری باید در حوزه انتخاب مدیران و تصمیم‌گیران آتی حوزه سلامت نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه پرستاران باید بدانند که می‌توانند اثرگذار و خدمت‌گذار مردم باشند، اظهار کرد: پرستاران می‌توانند در عرصه‌های مختلف خدمت کنند. پرستاران، بهترین مدیران برای وضعیت کنونی هستند؛ ما در شرایط بحرانی قرار داریم و پرستاران به واسطه ماهیت شغلی خود بحران‌هایی مانند دوران کرونا و جنگ تحمیلی را تجربه کرده‌اند.

نایب‌رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: هر شیفت پرستاری، یک بحران است و پرستاران با مدیریت می‌توانند این بحران را سپری کنند. پرستاران می‌توانند اثرگذار باشند و با توجه به این شرایط می‌توان مدیران را از پرستاران انتخاب کنند.

رحیمی با بیان اینکه وضعیت معیشتی پرستاران مناسب نیست، افزود: موضوع «فوق‌العاده خاص» پرستاران مطرح شد و به مرحله اجرا رسید. اگرچه این طرح اجرا شده اما این طرح از منظر سازمان نظام پرستاری پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به ضرورت اجرای اضافه‌کار پرستاران گفت: انتظار داریم وزارت بهداشت دولت سیزدهم طی روزهای آتی موضوع اضافه‌کاری پرستاری را ابلاغ کند که یک یادگاری از وزارت بهداشت دولت سیزدهم باشد.

نایب‌رئیس دوم شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به مبحث مهاجرت در گروه پرستاری گفت: معیشت نامناسب پرستاران سبب افزایش مهاجرت این گروه شغلی شده است. علاوه بر معیشت نامناسب، تبعیض علیه پرستاران نیز وجود دارد و ما از دولت چهاردهم می‌خواهیم به موضوع معیشت و تبعیض علیه پرستاران ورود کند.

وی با بیان اینکه برخی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت افسارگسیخته اقدام به جذب دانشجوی پرستاری می‌کنند، گفت: برخی دانشکده‌ها از حضور هیات‌علمی، هیات‌علمی به تعداد کافی و هیات‌علمی تمام‌وقت محروم هستند. جذب دانشجوی پرستاری در این شرایط پذیرفتنی نیست و تهدیدکننده سلامت مردم است.

رحیمی بیان کرد: همچنین با توسعه آموزش بهیاری مخالف هستیم. وزارت بهداشت دولت چهاردهم می‌تواند با اجرای بسته ماندگاری نسبت به تامین نیروی مورد نیاز پرستاری اقدام کند. استفاده از روش‌های غیرعلمی مانند توسعه آموزش بهیاری با هدف تامین نیروی پرستاری پذیرفتنی نیست.

همچنین قاسم ابوطالبی - نایب رئیس اول شورای عالی نظام‌پرستاری در این اجلاسیه با بیان اینکه مصوبات خوبی در حوزه پرستاری مانند رفاهیات پرستاران و اضافه‌کار داشتیم اما پس از شهادت رییس‌جمهور و هیات‌همراه ایشان این مصوبه‌ها مغفول ماند، به برخی تبعیض‌ها در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اگر منابع و بودجه کافی در دسترس نیست انتظار داریم که منابع موجود به صورت عادلانه توزیع شود. ما از دولت چهاردهم می‌خواهیم بساط پزشک‌سالاری را از نظام سلامت برچیند. امیدواریم آقای پزشکیان و وزیر بهداشت دولت چهاردهم هم در گفتار و هم در عملکرد در نظام سلامت تحول ایجاد کنند.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام‌پرستاری بیان کرد: مسائل و مشکلاتی مانند مهاجرت پرستاران وجود دارد. هنگامی که موضوع مهاجرت پرستاران را بیان می‌کنیم انتقادهایی به ما وارد می‌کنند اما این موضوع باید در کانون توجه قرار گیرد.