تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3725553
شناسه : 3725553
تاریخ :
توصیه‌های طب ایرانی برای کنترل فشارخون بالا اقتصاد ایران: عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، «امتلاء» یا بد انباشت اخلاط زائد در بدن را، یکی از علل ایجاد فشار خون از دیدگاه طب ایرانی دانست و گفت: در افراد گرم مزاج و یا سرد مزاج، رویکردهای درمانی طب مکمل متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دکتر فاطمه محجوب با بیان اینکه فشار خون، میزان فشاری است که توسط خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: زمانیکه این میزان فشار از حد نرمال تجاوز کند، پرفشاری خون یا Hypertension ایجاد می‌شود، در این صورت لازم است که بیمار تحت نظر متخصص، داروهای فشارخون را دریافت کند و درمان‌های طب ایرانی به عنوان مکمل، در جهت کنترل بهتر فشارخون یا کاهش دوز دارو و یا کنترل عوارض در نظر گرفته شود.

وی، اصلاح سبک زندگی را یکی از عوامل مهم کنترل فشار خون بالا در بدن بیان و تصریح کرد: داشتن فعالیت فیزیکی کافی در کاهش وزن و افزایش متابولیسم و کاهش تجمع مواد زائد در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه براساس مطالعات مختلف، ورزش در کنترل فشارخون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد، گفت: مصرف غذاهای چرب، غذاهای غلیظ و فست فودها در افزایش فشار خون نقش بسزایی دارند. همچنین پرهیز از درهم خوری و پرخوری و رعایت اعتدال در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متناسب با مزاج افراد، امر مهمی در پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، محجوب خاطر نشان کرد: در افراد مبتلا به فشار خون با مزاج گرم توصیه می‌شود، مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه همچون زالزالک، گیلاس، آلبالو، سیب، انار، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت و عناب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین استفاده از لیموی تازه، تخم گشنیز، سماق و زرشک را در غذاهای افراد مبتلا به فشار خون با مزاج گرم نیز توصیه کرد.