تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3724534
شناسه : 3724534
تاریخ :
معامله٣١میلیون مگاوات ساعت برق دربورس انرژی اقتصاد ایران: ٣٩ شرکت توزیع برق و ۵۶ نیروگاه دولتی و خصوصی طی اردیبهشت و خرداد امسال ٣١ میلیون و ٧٠٣ مگاواتساعت برق را به ارزش ٣۶ هزار و ٨٧١ میلیارد ریال در بورس انرژی معامله کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، واحد عملیات برق بورس انرژی ایران با انتشار آمار عملکرد کلی شر کت‌های توزیع نیرو طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ١٤٠٣ اعلام کرد: در معاملات دو ماه اخیر بورس انرژی، ٣٩ شرکت توزیع ٣١ میلیون و ٧٠٣ مگاوات ساعت برق را به ارزش ٣٦ هزار و ٨٧١ میلیارد ریال معامله کردند.

بنا بر این گزارش در دو ماه فوق از مجموع ٨٣ نیروگاه دارای کد معاملاتی که دارایی آنها به بورس معرفی شده، ٦١ نیروگاه نسبت به معامله در بازار برق بورس انرژی ایران اقدام کردند که در این بین ٥١ نیروگاه بار دوره تحویل اردیبهشت، ٥٦ نیروگاه بار دوره تحویل خرداد و ٥٩ نیروگاه بار دوره تحویل تیر را به فروش رساندند.

همچنین در این مدت از سوی شرکت مدیریت برق ایران ٣٣ هزار و ٦١٠ مگاوات ساعت سقف مجاز برای شر کت‌های توزیع برق تعیین و ٣٢ هزار و ٥٥٤ مگاوات دارایی به نیروگاه‌ها اختصاص داده شد و در نهایت ٣١ میلیون و ٧٠٣ مگاوات ساعت برق مورد معامله قرار گرفت که از این میزان ٤٣ درصد انرژی معادل ١٤ میلیون و ٧٢٩ هزار و ٦٨٠ مگاوات ساعت به ارزش تقریبی ١٧ هزار و ٥٥٢ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی و ٥٧ درصد انرژی معادل ١٥ میلیون و ٤٢٨ هزار و ٧٥٤ مگاوات ساعت به ارزش تقریبی ١٨ هزار و ٢٥٧ میلیارد ریال از سوی بخش دولتی تولید و به فروش رسید.

بر پایه این گزارش در اردیبهشت و خرداد گذشته در مجموع ٢٦٥٠ معامله انجام شد که ٣٩ شرکت توزیع برق به عنوان خریدار و ٢٧ نیروگاه دولتی و ٣٢ نیروگاه خصوصی به عنوان فروشنده در فرایند فروش مشارکت داشتند.

گفتنی است با تلاش مجموعه وزارت نیرو و همکاری بورس انرژی ایران، شر کت‌های توزیع نیروی برق کشور از اردیبهشت سال ١٤٠٣ در جهت اجرای طرح اصلاح ساختار مالی، معاملات در بازار برق بورس انرژی ایران را آغاز کردند و با استفاده از ابزار مشتقه، در کنار سایر مصرف کنندگان بزرگ و خرده فروشان مشغول رقابت و خرید برق شدند.