تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3724221
شناسه : 3724221
تاریخ :
وزیر راه و شهرسازی: مداخله در بازار مسکن را ادامه می دهیم اقتصاد ایران: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مداخله در بازار مسکن را ادامه می دهیم، گفت:۱۴۰ هزار مسکن مهر با مولدسازی املاک وزارت راه تکمیل و تحویل مردم شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهرداد بذرپاش در نشست خبری اظهار کرد:در مسکن مردم دو نگاه در خصوص نقش دولت در اداره بخش مسکن وجود دارد؛ اینکه آیا دولت باید در تولید نقش داشته باشد و در بازار مداخله کند. ما قائل به مداخله دولت در بازار بودیم و تا زمانیکه اینجا هستیم این کار را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به کاهش معنادار تولید مسکن، افزود: اثر این کاهش در تورم خودش را نشان می دهد. طبق آمار مرکز آمار ایران در سال 99 رشد مسکن منفی 13 و در سال 1400 این رشد منفی 6.9 درصد بود. این در حالی است که در سال 1402 تولید مسکن رشد 7.1 درصدی را داشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز 2.6 میلیون نهضت ملی مسکن در مدل های مختلف در حال ساخت است. بخشی از این واحدها به کردم تحویل شده و مابقی در مراحل مختلف کار قرار دارد.

بذرپاش یادآور شد: در بخش تامین زمین نیز در حوزه شهری و روستایی از مرز 100 هکتار عبور کرده ایم. در شهرها حدود 50 هزار هکتار زمین تامین شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا قبل از سال 1402 مجموع زمین‌های واگذار شده به مردم 800 هزار قطعه بود. در سال گذشته و ماه‌های سپری شده از سال جاری حدود یک میلیون زمین در روستاها تامین شده که یک عدد بی سابقه است.

وی گفت: در گذشته هیچ اقدامی برای تامین زمین 99 ساله در روستاها انجام نشده بود که اشاره کردم حدود 50 هزار هکتار زمین در دولت سیزدهم تامین شده که اتفاق بزرگی است.

وی با اشاره به بافت فرسوده اظهار کرد: میانگین پروانه صادره در بافت فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه 47 هزار فقره بود. اما در سه سال سال اخیر میانگین صدور پروانه حدود 94 هزار فقره بوده که تقریبا دو برابر شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک های اطلاعاتی دقیق در رابطه با مسکن در کشور نداریم، گفت: تاکنون حدود 120 هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

بذرپاش با اشاره به برگزاری 18 جلسه شورای عالی مسکن به ریاست آیت الله رییسی و دکتر مخبر، اضافه کرد: در بازار مسکن قانونی برای حمایت از مردم نداشتیم. خوشبختانه با همراهی مجلس قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها تصویب شد که ابزارهای خوبی  برای مداخله بیشتر در بازار را در اختیار دولت قرار داده است.

به گفته وی، تورم نقطه به نقطه خرداد امسال به 9.7 درصد در بخش مسکن رسید که نشان می دهد عرضه مسکن و زمین به طور گسترده در جریان است.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که می توان 300 هزار هکتار به پهنه شهرها اضافه شود، تاکید کرد: عرصه زمین، خانه از شدن مردم و کاهش تورم را به دنبال دارد.

وی با اشاره به برنامه اجرایی احداث 27 شهرک ساحلی، گفت: از این تعداد دو شهر خلیج فارس و مکران مرکزی به مرحله اجرایی رسیده است. این شهرک ها در 4 استان ساحلی ساخته خواهند شد. 

وی همچنین از افزایش 100 همت سرمایه بانک مسکن، راه‌اندازی سامانه خودنویس، ساماندهی مشاوران املاک با 110 هزار بازرسی، عرضه 180 هزار واحد خالی به بازار، واگذاری 74 هزار زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، تکمیل و تحویل 140 هزار واحد مسکن مهر ازمحل مولدسازی املاک وزارت راه و... را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم اعلام کرد.

انتهای پیام/