تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3723895
شناسه : 3723895
تاریخ :
استفاده از تامین مالی خارجی در پروژه های بالادستی اقتصاد ایران: یک فعال بازار سرمایه گفت: از تامین مالی خارجی در راه اندازی پروژه های بالادستی مانند برخی پترو پالایشگاه ها و نیروگاه ها استفاده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، علی نبوی با اشاره به اینکه، در سنوات گذشته برخی شرکتهای فعال در حوزه واردات کالاهای اساسی ارز دریافت کرده اما موفق به رفع تعهد  کامل  نشده اند، گفت:‌در یک مقطع در بهار 1401 با توجه به وقع جنگ اکراین قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله روغن تا بیش از 50 درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت. همین موضوع منجر به کاهش واردات حجمی روغن در مقایسه با ارز تخصیص داده شده حتی از سوی برخی شرکتهای وابسته به دولت شده است. ابهامات مربوط به این حوزه تا امروز ادامه داشته و برخی شرکتهای بورسی نیز درگیر رفع تعهد ارز دریافت شده هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در باره تامین مالی پروژه های بالادستی  مرتبط با حوزه انرژی گفت:  پروژه های بالادستی مثل پترو پالایشگاه شهید سلیمانی از تامین مالی خارجی نیز استفاده خواهد گردید. در موضوعاتی مانند این پروژه های ملی بایستی منافع سهام داران غیر عمده لحاظ گردد.

وی با اشاره به اینکه بررسی ها نشان میدهد در مواردی سود حاصل از سپرده گذاری در مقایسه با سرمایه گذاری در بازار بورس بهتر بوده است، گفت: در کمیته های سرمایه گذاری باید به گونه ای تصمیم گیری شود که منافع سهام داران خرد مد نظر قرار گیرد. بر این اساس سرمایه گذاریها در سهام غیر دولتی و غیر مدیریتی  با نقد شوندگی بالا مد نظر قرار گیرد.بر این اساس سوداوری و ارزش اتی سهام مد نظر قرار خواهد گرفت. به طور کلی زمانی میتوان برای سرمایه گذاری ها تصمیم دقیق گرفت که از وجود منابع در دسترس اطمینان کامل وجود داشته باشد و نمیتوان با منابع غیر واقعی برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کرد.

نبوی با اشاره به اینکه هم اکنون واگذاری شرکتهای زیان دولتی شانس بالایی ندارد، گفت: طی دو سال گذشته با تزریق سرمایه در گردش مناسب برخی شرکتهای دولتی زیان ده به سود دهی حداقلی رسیده اند که میتوان این روند را ادامه داد. باید توجه داشت که در شرایط فعلی شرکتهای زیان ده دولتی به دلیل نبود مشتری با ارزش غیر منصفانه خریداری خواهند شد.