تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3720536
شناسه : 3720536
تاریخ :
طرح سیاست‌های جمعیتی ایران در «بریکس» اقتصاد ایران: سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران در دهمین سمینار بین‌المللی کشورهای عضو بریکس با موضوع «جمعیت» تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دهمین سمینار بین‌المللی کشورهای عضو «بریکس» با موضوع جمعیت، برای نخستین بار با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، به میزبانی «وزارت کار و حفاظت اجتماعی فدراسیون روسیه» به صورت مجازی و با حضور وزارتخانه‌ها و نمایندگان مسؤول امور جمعیت کشورهای عضو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط در تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

شرکت کنندگان در این سمینار بر گسترش بیشتر همکاری‌ها در مسائل جمعیت تمرکز کرده، و در مورد چالش‌های جمعیت شناختی کشورهای بریکس و راه حل‌های ممکن، تجربیات کشورها در رسیدگی مؤثر به مسائل توسعه جمعیت و همچنین رفاه در خانواده‌های دارای فرزند در کشورهای خود، به گفت‌وگو پرداختند.

منصوره شعبانی، رئیس گروه خانواده و جمعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سمینار، با بیان دیدگاه اسلام در خصوص تقدس خانواده و اهمیت نقش زن در خانواده، به ابلاغ سیاست‌های خانواده و جمعیت، و همچنین تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت اقتصادی و اجتماعی از ازدواج، فرزندآوری و رفاه خانواده‌های دارای فرزند، مثل اعطای تسهیلات، خودرو، سهام بورس، مسکن، و بیمه اجتماعی و درمانی اشاره کرد.

وی به برخی از اقدامات موفق اجرا شده و در دست اقدام در این حوزه، مثل پوشش بیمه اجتماعی رایگان مادران غیر شاغل دارای ۳ فرزند و بیشتر ساکن روستا و مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: نظیر این موضوع در هیچ یک از سیاست‌های حمایتی خانواده در جهان وجود ندارد.

شعبانی افزود: ارائه سبد غذایی و بسته بهداشتی رایگان به مادران باردار و دارای فرزند زیر دو سال در دهک‌های نیازمند حمایت، مرخصی ۹ ماهه زایمان، امکان استفاده از دورکاری مادران باردار و دارای کودک زیر ۶ سال، کاهش سن بازنشستگی مادران، عدم اجبار نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و شیرده، و اصلاح مواد قانون کار کشور به نفع خانواده، از دیگر اقدامات موفق اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه محمد جواد محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور و نماینده ستاد ملی جمعیت ایران نیز در این نشست، به نوسانات نرخ باروری در ایران اشاره و عنوان کرد: ایران با درک چالش‌های ناشی از پیری جمعیت، از سال ۲۰۱۴ سیاستی را با هدف افزایش نرخ باروری با ارائه مشوق‌های مالی و ارائه چارچوب‌های نظارتی اتخاذ کرده است.

گفتنی است، گروه بریکس گروهی بین‌المللی به رهبری ۵ قدرت اقتصادی نوظهور دنیا برزیل، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و چین است که ایران و ۴ کشور دیگر در سال ۲۰۲۳ به عضویت این گروه درآمدند. همکاری کشورهای عضو بریکس در زمینه مسائل جمعیتی در سال ۲۰۱۲ آغاز و در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲، به صورت حضوری و یا مجازی با برگزاری سمینارهایی سالانه در کشورهای عضو ادامه دارد.