تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3718098
شناسه : 3718098
تاریخ :
جهش تولید، مستلزم راهیابی به بازارهای خارجی اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک در خصوص سهم زیست بوم علم و فناوری در تحقق شعار سال گفت: برای پای کار آمدن مردم و شکل‌گیری B۲C نیازمند ایجاد بازارهای خارجی هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک در خصوص سهم زیست بوم علم و فناوری و به طور مشخص تر ستاد هوش مصنوعی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) گفت: چگونگی مشارکت مردم را خود مقام معظم رهبری در مورد مسئولیت و ماموریتی که برای نخبگان قائلند، تبیین کرده اند. در اندیشه ایشان، شرکت‌های دانش بنیان و حضور نخبگان دانشگاهی و آزمایشگاهی کشور در پروژه های علمی و فناورانه خود یکی hc مصادیق تحقق شعار سال است.

وی ادامه داد: توسعه فناوری قبل از بحث تولید است و هر توسعه ای، مشارکت نخبگان دانشگاهی را طلب می کند؛ اما نکته ای که در این میان نباید از نظر دور داشت، این است که جهش تولید جز با راه پیدا کردن به بازار های خارجی و بین المللی محقق نمی شود.

به گفته او، برای پای کار آمدن مردم و شکل‌گیری B۲C نیازمند ایجاد بازارهای خارجی هستیم. در نتیجه وضعیت نابرابر دلار در برابر ریال در کشور، میزان فروش شرکت های دانش بنیان ما کاهش پیدا کرده است، به همین جهت راه نجات این شرکت ها هم در ستادهای توسعه فناوری و هم در ستاد های توسعه اقتصاد دانش بنیان، بازاربینی، بازاریابی و بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان است تا اولا بینشی نسبت به بازارهای دنیا پیداکنند و در ثانی به این ارزیابی برسند که این محصولات در کجای دنیا بازار بهتری خواهد داشت.

مینایی با اشاره به اینکه در مسیر ایجاد بازار خارجی می توانیم کار را با کشورهای همسایه کلید بزنیم، تصریح کرد: بعد از کشورهای همسایه، کشورهای منطقه و بعد کشورهای همسو که شامل کشورهای شانگهای و بریکس می شوند یا حتی شرکت های حوزه مقاومت که با ما خیلی نزدیک هستند هم می توانند مقصد خوبی برای محصولات ما باشد و ارتباط اینها با ما خیلی قوی تر است، و چه بسا ما با کشورهای بریکس همکاری مان جدی تر شود.

وی ادامه داد: بازارهای اروپایی و آمریکایی را هم از این طریق می توانیم به دست بیاوریم. چون بازار های اروپا و آمریکا دست چین است. اگر همکاری جدی با این شرکت ها داشته باشیم، بازارهای خوبی در کل جهان پیدا خواهیم کرد.

مینایی پیشنهاد دیگری را برای تحقق شعار سال طرح کرد و گفت: اگر بتوانیم مبنای مبادلات مان را بر اساس توکن و رمز ارز قرار دهیم و بانک مرکزی این مساله را در خصوصا در مورد شهرهای هوشمندی که می خواهیم ایجاد کنیم، به رسمیت بشناسد هم می توانیم مسیر تحقق شعار سال را هموار کنیم.

دبیر ستاد هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به اینکه در حال حاضر به صورت خیلی جدی با منطقه آزاد قشم وارد صحبت شده ایم که یک شهر هوشمند در قشم تاسیس شود، افزود: برای تحقق مشارکت مردمی در شهر هوشمند، باید بحث توکن بندی زمین های آنجا شکل بگیرد و خرید آن زمین ها با مشارکت خود مردم خصوصا مردم آن منطقه در اولویت باشند، و بعد از سراسر جهان ایرانیانی که می خواهند شهر هوشمند را فعال کنند، امکان خرید داشته باشند.

به گفته او، شهر هوشمند می تواند محلی هم برای جذب گردشگران و هم درآمدزایی برای شرکت ها و مردمی که در آنجا سرمایه گذاری کرده اند، باشد.