تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3716014
شناسه : 3716014
تاریخ :
سرعت اینترنت چالش اصلی کسب و کارهای دیجیتالی اقتصاد ایران: تبریز- عضو هیات علمی دانشگاه و صاحب نظر در حوزه کسب و کارهای دیجیتال گفت: سرعت اینترنت وضعیت خوبی ندارد و این موضوع یکی از موانع اصلی رشد کسب وکارهای این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  کسب و کار دیجیتال، کسب و کار آنلاین، فروشگاه اینترنتی و عبارت‌هایی از این دست آنقدر در سال‌های اخیر به گوشمان خورده که حد ندارد. اما با وجود استفاده زیاد از این کلمات، خیلی از ما هنوز معنای مشخص و واضح آن را نمی‌دانیم.

کسب و کار دیجیتال کسب و کاری است که از تکنولوژی برای ایجاد یک مدل تجارت جدید استفاده می‌کند و تجربه کاربر را تغییر می‌دهد. این کسب و کارها که در مقایسه با کسب و کارهای سنتی ابزارها و امکانات هوشمندانه و به روزتری دارند، روند انجام کارهایشان بسیار سریع و پیشرفته است.

استفاده از تکنولوژی روز برای کاهش هزینه‌ها، جمع آوری داده‌ها و ارائه تجربه بهتر به مشتری. کسب‌وکارهای دیجیتال سعی می‌کنند بر مزیت‌های رقابتی که فناوری برای آنها فراهم می‌کند تمرکز کنند تا هم هزینه‌های اضافی خود را کاهش دهند و هم خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند.

کسب و کارهای دیجیتال نحوه اداره و چینش سازمان خود را بر اساس تحولات دیجیتال و پیشرفت‌های تکنولوژی به روز می‌کنند. کسب و کارهای دیجیتال به تجربه مشتری اهمیت بالایی می‌دهند. آنها سعی می‌کنند تا حد امکان فرایندها و روندها را برای مشتریانشان ساده‌تر کنند.

برای بررسی آخرین وضعیت کسب و کارهای دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان گفتگویی با غفار تاری عضو هیأت علمی دانشگاه و صاحب نظر در حوزه کسب و کارهای دیجیتال انجام داده‌ایم.

۱- به نظر شما موانع اصلی کسب و کارهای دیجیتال در کشور چه مواردی است؟

در کسب و کارهای دیجیتال و مبتنی بر اینترنت، زیرساخت‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند. متأسفانه کشور ما از نظر زیرساخت‌ها و سرعت اینترنت وضعیت خوبی ندارد و این یکی از موانع رشد کسب وکارهای این حوزه می‌باشد. موضوع فیلترینگ مانع بعدی رشد و توسعه در این حوزه می‌باشد.

با اینکه در سال‌های اخیر به دنبال فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی، سکوهای داخلی رشد خوبی داشته‌اند ولی نتوانسته‌اند جایگزین آنها شوند و این امر مردم را به سمت استفاده از وی پی ان ها و فیلترشکن‌ها سوق داده است که علاوه بر ایجاد هزینه، امنیت اطلاعات را نیز به مخاطره می‌اندازد.

«سرعت اینترنت» یکی از موانع اصلی رشد کسب وکارهای دیجیتال

۲- بازاریابی یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای دیجیتال است، برای حل این مشکل چه پیشنهادی می‌کنید؟

بازاریابی صرفاً به معنی تبلیغات نیست. برای جذب مشتری برای یک محصول یا خدمت در مرحله اول باید نیازسنجی صورت گیرد و محصولات و خدمات متناسب با نیازهای جامعه هدف طراحی، تولید و عرضه شوند. برندسازی برای شرکت و محصولات آن یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در جذب مشتری است.

شناخت بازار و رقبا، ارتقای کیفیت، شناخت مزیت‌های رقابتی خود و بهره گیری از آنها، و تبلیغات هوشمند می‌تواند کسب و کارهای دیجیتال و دانش بنیان را به موفقیت برساند. توصیه‌ای که به شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای دیجیتال به ویژه کسب و کارهای نوپا دارم این است که خود را به علم مدیریت تجهیز کنند و در این راه از مشاوران و راهبران کسب و کار که اصطلاحاً بیزینس کوچینگ نامیده می‌شود استفاده نمایند.

۳- دولت چه اقداماتی برای رونق اقتصاد دانش بنیان می‌تواند انجام دهد؟

نقش دولت در اقتصاد دانش بنیان، بسترسازی از طریق تدوین آئین نامه‌های تسهیلگر و حمایت کننده و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فناورانه می‌باشد. هم اینک نهاد معاونت علمی ریاست جمهوری امورات مربوط به صدور مجوزها و همچنین حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان را بر عهده دارد. اعطای کمک‌های مالی، معافیت از مالیات، اعطای تسهیلات کم بهره، ارائه دوره‌های آموزشی برخی از حمایت‌ها و تسهیلاتی است که طبق قانون برای شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود و چنانچه شرکت‌ها بتوانند مراحل تبدیل شدن به دانش بنیان را طی نموده و مجوزهای لازم را اخذ کنند می‌توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

۴- به نظرتان دانشگاه‌ها برای سوق دادن دانشجویان به سمت شرکت‌های دانش بنیان و تولید ثروت از علم چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

اولین وظیفه دانشگاه‌ها تجهیز دانشجویان به علم روزآمد می‌باشد با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در علم و دانش به ویژه در زمینه آی تی و دیجیتال ایجاد شده است لازم است سرفصل‌های دروس و رشته‌های تحصیلی متناسب با آن بروزرسانی شوند تا دانشجویان دانش لازم برای فعالیت در بازار کار را داشته باشند.

نقش دیگر دانشگاه‌ها، کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و پشتیبانی از آنها می‌باشد. در دانشگاه‌ها غالباً مراکز رشد در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند و با پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نوپا و استقرار آنها در مراکز رشد دانشگاهی، حمایت‌های علمی و مادی لازم را برای رشد این شرکت‌ها انجام می‌دهند.

«سرعت اینترنت» یکی از موانع اصلی رشد کسب وکارهای دیجیتال

در کنار این مباحث، دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر رویکردی که در زمینه آموزش و مهارت آموزی داشته، توانسته است فرصت‌های مناسبی را برای دانشجویان ایجاد کند تا در کنار تحصیل در دانشگاه با حضور در صنعت، مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را فرا گیرند. این دانشگاه همچنین در قالب رویدادی با عنوان رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) این فرصت را فراهم کرده است که شرکت‌های دانش بنیان و سایر کسب و کارها با حضور در دانشگاه، فرصت‌های اشتغال خود را به دانشجویان عرضه کنند و زمینه ارتباط دانشجویان با صنعت از این طریق فراهم می‌شود.

۵- موانع ارتباط دانشگاه با صنعت را نیز توضیح دهید؟

یک مانع سنتی که در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه از گذشته وجود داشته است این بوده است که این دو بازیگر هر کدام دیگری را قبول نداشته و به جای نقاط قوت و توانمندی‌های طرف مقابل، بیشتر ضعف‌های همدیگر را عنوان کرده‌اند.

در حالی که دانشگاه مجهز به علم و دانش، و صنعت مجهز به تجربه و مهارت می‌باشد و این دو در صورت تلفیق و مشارکت باهم می‌توانند همانند بال‌های قوی یک پرنده، یک کسب و کار را به اوج برسانند. امروز خوشبختانه در شهر خودمان تبریز که شهر دانشگاه و صنعت است شاهد یک تغییر نگرش در هر دو طرف هستیم و به یمن قرار گرفتن افراد کاردان و دانشی در رأس امور صنعت استان از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، خانه صنعت معدن تجارت، اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های مربوطه و از طرف دیگر قرار گرفتن مدیران با تجربه صنعتی در رأس دانشگاه‌ها، روابط و تعاملات سازنده‌ای بین دانشگاه و صنعت شکل گرفته است که امیدواریم در آینده با تقویت همکاریها شاهد توسعه صنعتی و اقتصادی بیش از پیش در شهر و استان مان باشیم.