تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3669213
شناسه : 3669213
تاریخ :
حذف هزینه اخذ استاندارد جهانی درصادرات به اوراسیا اقتصاد ایران: مدیرعامل مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: با اخذ مجوز کارگزاری نمایندگی استاندارد صادراتی روسیه، دیگر نیازی به هزینه ۹ تا ۱۰ روبلی تهیه برچسب استاندارد جهانی صادراتی برای کالا‌های ایرانی در کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مدیرعامل مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران  روند دریافت برچسب استاندارد جهانی صادراتی در کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تا پیش از این همراه با آشفتگی بسته‌های کالا‌ها اعلام کرد و افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی پیش‌تر مجبور بودند برای ورود کالای خود به پنچ کشور عضو این اتحادیه، شماره شناسایی استاندارد جهانی صادراتی را از گمرکات این کشور‌ها و با پرداخت هزینه ۹ تا ۱۰ روبلی اخذ کنند.

وی با اشاره به دو مشکل عمده در این زمینه برای صادرکنندگان ایرانی گفت: نخستین مشکل باز کردن بسته‌های کالایی به منظور چسباندن برچسب مخصوص بود، که موجب آشفتگی کالا‌ها در کشور مقصد می‌شد؛ مشکل دوم، سوء استفاده برخی افراد سودجو در این کشور‌ها با ارایه برچسب‌های تقلبی بود، که خسارت بسیاری برای صادرکنندگان ایرانی و بدنامی برای کالا‌های ایرانی در این بازار‌ها را به همراه داشت.

مدیرعامل مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران افزود: سال گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران از حضور نمایندگی شماره گذاری استاندارد صادراتی جهانی در روسیه خبردار شدیم، که با رایزنی‌های لازم و دعوت از آنها در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، توانستیم تفاهم نامه همکاری با این نمایندگی امضا کنیم.

مظهری گفت: بر اساس این تفاهم نامه به واسطه یک شرکت کارگزاری ایرانی مجوز‌های لازم برای دریافت برچسب استاندارد صادراتی جهانی صادر می‌شود که با وجود ۱۳۰ هزار عضو در مرکز ملی شمارگذاری کالا و خدمات ایران، این موضوع می‌تواند به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای صادرات کم دردسر محصولات خود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک بزرگی کند.

به گفته مظهری، از این طریق هزینه دریافت برچسب استاندارد صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی به جای ۹ تا ۱۰ روبل برای هر کالا در گمرک مقصد، تا حدود ۱۰ برابر در ایران کاهش یافته است.

پیش از این در خبری به نقل از مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در رسانه‌های جمعی اعلام شده بود: با اجرای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اورسیا، تجار ایرانی باید برای صادرات هر قلم کالا به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۱۰ روبل پرداخت کنند که این موضوع با تذکیب مهدی مظهری مواجه شد.