تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3639161
شناسه : 3639161
تاریخ :
هدف‌گذاری کشت تمام مکانیزه گندم دربرنامه هفتم اقتصاد ایران: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ۳۰ درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰۰ درصد برسد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سهراب سهرابی اظهار داشت ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، با این حال ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم.

وی اظهار داشت: براساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به 12.58 درصد، فارس 12.55 درصد، گلستان 12.61 درصد، بوشهر 12.73 درصد و ایلام 12.59 درصد است.

سهرابی ادامه داد: سالانه دو هزار نمونه گندم دیم و آبی توسط موسسه تحقیقات نهال و بذر و 20 هزار نمونه از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ارزیابی می‌شود و نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.

وی با اشاره به استاندارد 104 گندم گفت: این استاندارد ملی، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا درجه چهار تقسیم می‌کند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم‌های درجه یک در 15 استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، فارس، مازندران و هرمزگان تولید می‌شود که حداقل بین 4.5 تا 5 میلیون تن از گندم‌های تولید کشور را شامل می‌شود و وزن هکتولیتر آن بیش از 79 و میزان پروتیین بالای 12 درصد است.

وی با بیان این که دولت گندم درجه یک، دو و سه را خرید تضمینی می‌کند، اذعان کرد: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در کل 12 میلیون تن در سال است و سال گذشته از 13.5 میلیون تن گندم تولیدی، 10 میلیون و 400 هزار تن آن خرید تضمینی شد.

سهرابی خاطرنشان کرد: بخشی از این میزان تولید مربوط به بذر گندم است و قسمتی نیز به مصرف طیور خانگی می‌رسد.

وی معرفی ارقام جدید را یکی از دلایل افزایش گندم تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: در سال جاری 109 رقم جدید گندم آبی و دیم میان کشاورزان توزیع کردیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: از 109 رقم جدید معرفی شده، 75 رقم گندم آبی و 34 رقم دیم بوده است.

سهرابی در همین حال مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مدیریت کنترل خسارت آفات به ویژه آفت سن، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارتقای کیفیت مدیریت آبیاری با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای افزایش کیفیت گندم تولیدی کشور برشمرد.

وی گفت: اکنون 25 تا 30 درصد اراضی گندم به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز هستند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه مکانیزاسیون در حوزه گندم نیز گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به 100 درصد برسد.