تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3637630
شناسه : 3637630
تاریخ :
دلایل مخالفت داروسازان با فروش اینترنتی دارو اقتصاد ایران: رئیس انجمن داروسازان با اشاره به آسیب های فروش اینترنتی دارو، خطرات این رویه را هک اطلاعات محرمانه مردم، فروش محصولات تقلبی، بازار سیاه و گرانی و... اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، شهرام کلانتری خاندانی با اشاره به اینکه ورود برنامه های مجازی به فروش اینترنتی دارو، لطمه بزرگی به شاکله مدیریت سلامت وارد می کند، اعلام کرد: جامعه داروسازی ایران مخالف عرضه و فروش دارو به بیمار در فضای مجازی است اما برای کالاهای غیردارویی مانند مکمل‌های غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توان از بستر اینترنت استفاده کرد.

بر اساس سیاست‌های ابلاغی، تولیت حوزه سلامت با وزارت بهداشت بوده و هر سازمانی که بخواهد در این زمینه ورود کند باید با برنامه های وزارت، تنظیم شود اما متاسفانه در مورد برنامه های اینترنتی دارو، نهادهای اقتصادی وارد و به دنبال سهم‌خواهی از بازار دارویی هستند.

تبلیغات حوزه سلامت اعم از دارو و خدمات، ممنوع بوده و در حوزه‌ای که تبلیغات ممنوع است، نمی‌توان با شرایط رایج رقابت‌پذیری در بازار کار کرد. برخی مسئولین به این موضوع توجه نمی کنند که توسعه بی‌حد و مرز این بازار می‌تواند فسادزا باشد.

در بند ب ماده ۶ قانون تجارت الکترونیک به شفافیت عنوان شده که دارو از شمولایت قانون مستثنی بوده و فروش اینترنتی دارو به مصرف کننده نهایی را ممنوع کرده اما بدون توجه به این ممنوعیت قانونی، برخی نهادهای اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۰ پیشنهاداتی را به هیئت دولت ارائه دادند و مصوبه‌ای در خصوص ورود سکوهای اینترنتی به فروش اینترنتی دارو تصویب کردند که به دلایل متعدد قابلیت اجرا نداشت. 

فروش اینترنتی دارو سبب می‌شود اطلاعات محرمانه مربوط به بیماران بر سرورهای برنامه های اینترنتی قرار گیرد و امکان هک شدن اطلاعات بیماران و سوء استفاده از آن مشابه آنچه در روزهای اخیر برای اسنپ فود اتفاق افتاد، افزایش و حقوق خصوصی و شهروندی افراد زیر سوال رود.

وزارت بهداشت، انجمن داروسازان،‌ سازمان و غذا و دارو، نخبگان این حوزه، متخصصین و ... با فروش اینترنتی دارو مخالف هستند. اگر چه تاثیر منفی این طرح بر اقتصاد داروخانه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد اما بزرگترین دغدغه همه مخاطرات و تاثیراتی است که بر سلامت مردم وارد خواهد شد. چرا که ممکن است در این برنامه ها داروی قاچاق، داروی تقلبی، داروی سقط جنین، فروش دارو با قیمت بالاتر و... به فروش برسد و بازار سیاه ناصرخسرو بسیار وسیع‌تر در فضای مجازی و غیرقابل نظارت شکل خواهد گرفت !

البته بیمارانی هم هستند که شاید نتوانند برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کنند که نمونه آن در جانبازان و برخی بیماران صعب‌العلاج مشاهده می شود. گاهی لازم است در مواردی به شکل محدود دارو را برای برخی بیماران درب منزل ارائه کرد اما این کار باید محدود به بیماران خاص بوده و فقط توسط مراکز خاص و با اصول خاصی انجام شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام