تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3637550
شناسه : 3637550
تاریخ :
نیاوران میزبان کاروانسرای ثبتی ایران در یونسکو اقتصاد ایران: رویداد ۵۴ کاروانسرای ثبتی ایران در یونسکو با هدف معرفی این کاروانسراها و تاکید بر اهمیت معماری و بازسازی آن در پایتخت برگزار می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش  خبرگزاری اقتصادایران، مدیراجرایی رویداد کاروانسرای ثبتی ایران در یونسکو در جمع خبرنگاران گفت: این برنامه فرهنگی به میزبانی وزارت  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حمایت مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران از 21 تا 23 دیماه 1402 برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 26 شهریورماه امسال 54 کاروانسرا به ثبت جهانی یونسکو رسید افزود: این موضوع، از مهم ترین رویدادهایی است که در میراث فرهنگی رقم خورده و جز افتخارات و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است.

دل افکن به جزییات رویداد کاروانسراهای ثبتی ایران در یونسکو اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه عصر روز پنج شنبه 21 دیماه امسال با حضور مسئولانی از وزارت میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و سفارتخانه های مختلف برگزار و در آن برای نخستین بار از کتاب  کاروانسرای ثبتی ایران در یونسکو که در قالب عکاسی و نقاشی به تصویر درآمده رونمایی می شود.

وی افزود: در آغازین این کتاب نیز اشاره ای به کارهای پژوهشی، اساتید معماری و همچنین فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در زمینه اهمیت و توجه به میراث فرهنگی پرداخته شده است.

دل افکن بیان کرد: همچنین علاوه بر برگزاری مراسم رونمایی از کتاب یک مستند 45 دقیقه ای که در آن تعدادی از مفاخر معماری از جمله استاد نصرآبادی، شهریار سیروس، استاد داریوش زاهدی و جمع دیگری از اساتید، محققان و جهانگردها به معرفی و همچنین اهمیت کاروانسراهای ایران و نوع معماری آن از دوره ساسانیان تا صفویه پرداخته اند، پخش می شود.

مدیراجرایی رویداد 54 کاروانسرای ثبتی ایران در یونسکو گفت: پس از این مراسم، نمایشگاه این رویداد، که در آن آثاری از هنرمندان و فرهیختگان معماری با موضوع کاروانسراهای ایران در قالب عکس، نقاشی و همچنین صنایع دستی مورد استفاده در کاروانسراها تهیه شده بازگشایی می شود و علاقه مندان می توانند روزهای جمعه و شنبه از ساعت 10 تا 16 از این نمایشگاه بازدید کنند.


دل افکن بیان کرد: سخنرانی آقای شهاب طلایی شکری  مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی با موضوع اهمیت توجه به کاروانسراها و احیای تمدن اسلامی در روز جمعه 22 دیماه ، تهیه کلیپ از قدمت کاروانسراها همراه با المان های نورو پرسش و پاسخ از دیگر برنامه های جنبی رویداد کاروانسراهای ثبتی ایران است.

وی بیان کرد: در قالب یک برنامه دیگر با بهره گیری از حرکت های نمایشی و هنر، سیر تکاملی راه ابریشم و استفاده از نمادهای معماری اسلامی در آن از جمله آب و برکت و خطوط اسلیمی و سایر موارد همراه با موسیقی به نمایش در می آید.

مدیر مجموعه هنری دل افکن تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته قرار است با همکاری وزارت میراث فرهنگی و اداره های کل میراث فرهنگی برای هر استان یک جشنواره در راستای توجه به احیای کاروانسراها برگزار کنیم تا افرادی که علاقه مند هستند در احیا کاروانسراها مشارکت کنند.