تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3633533
شناسه : 3633533
تاریخ :
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: لزوم اقدام جهانی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی حتی در آستانه سال نو میلادی، خواستار اقدام بازدارنده مجامع جهانی از این جنایات شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، کنعانی در نشست خبری با تبریک میلاد حضرت مسیح علیه السلام گفت: پیروان ادیان الهی با مردم فلسطین همدرد هستند.
وی افزود: در حالی که فریاد دفاع از ملت مظلوم فلسطین از سراسر جهان شنیده می‌شود و مسیحیان فلسطین مراسم جشن کریسمس را تعطیل کرده اند، صهیونیست‌ها حتی در شب میلاد مسیح علیه السلام، دست از جنایاتشان بر نداشتند و شاهد کشتار فلسطینیان در اردوگاه المغازی بودیم.
 کنعانی تاکید کرد: ایران این جنایات را به شدت محکوم می‌کند و خواهان اقدام عملی جدی و بازدارنده مجامع جهانی برای توقف این جنایات است.

 
انتقاد از قطعنامه بی خاصیت شورای امنیت درباره فلسطین 
سخنگوی وزارت خارجه، قطعنامه اخیر شورای امنیت را درباره فلسطین بی خاصیت دانست و تصریح کرد: آمریکا مسئول بی نتیجه ماندن تلاش‌ها برای توقف حملات به غزه است.
 کنعانی در نشست خبری گفت: رفتار آمریکا در شورای امنیت و رای ممتنع اش به قطعنامه این شورا که درباره کمک رسانی به غزه بود در واقع، رای به ادامه حملات به غزه بود.
وی افزود: حملات رژیم صهیونیستی به غزه به علت اقدامات و حمایت‌های آمریکا ادامه دارد و اجرای قطعنامه‌ای که فقط درباره کمک هاست، ممکن نیست.
 کنعانی گفت: کشور‌ها با رای شان در مجمع عمومی نشان دادند که خواستار توقف جنایات صهیونیست‌ها هستند و مردم جهان هم در خیابان‌ها حمایت شان را از فلسطین فریاد می‌زنند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین با اشاره به ادامه تلاش‌های ایران برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: همه کشور‌ها باید با این تلاش‌ها همراهی کنند و فشار کشور‌ها بر رژیم اشغالگر برای توقف حملات به غزه هم باید افزایش یابد.

آمریکا در جایگاه طرح ادعا علیه دیگر کشور‌ها نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا از منظر حقوقی در جایگاهی نیست که ادعایی علیه کشور‌های منطقه داشته باشد.
کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ادعا‌های اخیر واشنگتن علیه کشورمان اظهار داشت: کاخ سفید این ادعا‌ها را برای فرافکنی انجام می‌دهد و از نظر ایران مردود است.
وی افزود: ایران همواره در تامین امنیت آب‌های بین المللی مسئولانه عمل کرده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین، ادعا‌های وزیر خارجه انگلیس علیه کشورمان را رد کرد.
 کنعانی گفت: کامرون ادعا‌های مدنظر صهیونیست‌ها را علیه ایران مطرح می‌کند و این ادعا‌ها با وجود نقش انگلیس در تاسیس رژیم صهیونیستی، مردود است.
وی تاکید کرد: انگلیس به علت سابقه تاریخی و حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی در برابر جنایات این رژیم مسئول است و باید با پاسخگویی در این باره از اتهام زنی دست بردارد.

ادعا‌ها درباره تمامیت ارضی ایران را بی پاسخ نمی‌گذاریم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعا‌های مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشور‌های عربی در مراکش به عنوان اقدام علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و کاملا مردود است.
 کنعانی در نشست خبری، این ادعا‌ها را مغایر با منشور ملل متحد دانست و تاکید کرد: ایران درباره تمامیت ارضی اش با هیچ طرفی تعارف ندارد و اعتراض به این ادعا در عالی‌ترین سطح به مقامات روسیه اعلام شد.
وی افزود: ایران ادعا‌ها درباره تمامیت ارضی را بدون پاسخ نمی‌گذارد و علاوه بر اقدامات دیپلماتیک انجام شده، هر اقدام دیگری که لازم باشد انجام می‌دهد.

 سوئد؛ رای ظالمانه اش را جبران کند
سخنگوی وزارت امور خارجه از دولت و دادگاه سوئد خواست اشتباهاتش را درباره حکم ضالمانه صادر شده برای آقای حمید نوری، شهروند دربند ایرانی در این کشور، جبران کند.
 کنعانی در نشست خبری گفت: تلاش‌ها برای دفاع از حقوق اتباع ایران و آزادی شهروند ایران در سوئد ادامه دارد.
وی افزود: ایران، توقع داشت که حکم ظالمانه علیه آقای نوری تصحیح شود، اما اینگونه نشد.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: ایران به رای جدیدی که برای این شهروند ایرانی صادر شده، اعتراض جدی دارد و نقض حقوق این هم وطن مان از جانب دستگاه قضایی سوئد را پیگیری می‌کند.

 روند تعامل تهران - باکو؛ مطلوب است
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به روند مطلوب تعامل تهران - باکو، ابراز امیدواری کرد: فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، به زودی از سر گرفته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای ناصر کنعانی در نشست خبری گفت: تلاش دو کشور برای حل و فصل مسائل دوجانبه به ویژه درباره پرونده حمله به سفارت این کشور در تهران ادامه دارد و نقشه راه، تدوین شده است.

کنعانی: رژیم اشغالگر به تابوتش میخ می‌کوبد
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با ادامه حملاتش به غزه به تابوت خود میخ می‌کوبد.
 کنعانی در نشست خبری گفت: رژیم صهیونیستی از درک موقعیت خود عاجز و درپی خریدن وقت است، اما زمان به نفع این رژیم نیست و چاره‌ای جز پایان حملاتش ندارد و در شرایطی نیست که برای این کار، شرط بگذارد.
وی با اشاره به پاسخ مقام‌های لبنان به شروط صهیونیست‌ها تاکید کرد: شرایط راهبردی در منطقه، حتما به نفع مقاومت و به زیان رژیم اشغالگر پیش می‌رود.
کنعانی همچنین گفت: ایران با همه طرف‌های موثر در حوزه فلسطین ارتباط دارد و اولویت، پایان فوری حملات به غزه است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی، طرح مسائل دیگر درباره شرایط پس از جنگ غزه را انحرافی دانست.
وی، موضع ایران را درباره رویداد‌های غزه، توقف سریع حملات، باز شدن گذرگاه‌ها برای کمک رسانی به مردم و تعیین ساز و کار‌های اداره فلسطین دانست و تاکید کرد: حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت شان باید اعمال شود و کسی حق ندارد در این باره تعیین تکلیف کند و ایران در این زمینه در کنار این ملت است.
کنعانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و مصر گفت: تهران - قاهره برای از سرگیری روابط سازنده در مسیر خوبی قرار دارند.
وی، روابط دو کشور را به نفع منطقه دانست.

لغو روادید با برخی کشور‌ها برای رونق گردشگری
سخنگوی وزارت امور خارجه، ابتکار عمل برای لغو روادید با برخی کشور‌ها پس از طرح موضوع در دولت با هدف رونق گردشگری به تصویب رسید.
 کنعانی در نشست خبری درباره لغو متقابل روادید با برخی کشور‌ها اظهار داشت: این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و در قالب نشست‌های کنسولی درحال پیگیری است.
وی بر پیگیری برای رفع مشکلات مربوط به صدور روادید برخی کشور‌ها تاکید کرد.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین گفت: استرداد اعضای منافقین که جلسات دادگاه شان در تهران درحال برگزاری است طبق سازوکار‌های موجود، پیگیری می‌شود.
 کنعانی همچنین، تسهیل در بازگشت نخبگان و ایرانیان خارج از کشور به وطن را از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی برشمرد.
وی گفت: دبیرخانه شورای ایرانیان خارج کشور به عنوان زیر مجموعه وزارت امور خارجه پل ارتباطی نخبگان و ایرانیان مقیم دیگر کشور‌ها با داخل کشور است و این دبیرخانه، هماهنگی و ارتباط لازم را با دیگر نهاد‌ها برای کمک به هم وطنان مان انجام می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ایران موضوع بهره مندی از منابع آبی مشترک با همسایگان را در گفتگو‌ها مد نظر دارد.
 کنعانی افزود: ترکیه هم در این باره پاسخ‌های مثبتی داده است و تلاش‌ها تا رسیدن به نتایج مطلوب درباره منابع آبی مشترک با همسایگان ادامه می‌یابد.
وی همچنین، روابط ایران و افغانستان را مرتبط دانست و گفت: اتفاقات در افغانستان و مرز‌های دو کشور بر روابط تهران - کابل تاثیر دارد.
 کنعانی افزود: گفتگو‌ها با هیات حاکمه افغانستان ادامه دارد و سفر مقام‌های دو کشور در همین چارچوب انجام می‌شود. هدف ایران استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تامین نظر مردم این کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از بررسی موضوعات امنیتی میان ایران و پاکستان در گفتگوی مقام‌های دو کشور خبر داد.
وی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در راسک اظهار داشت: اقدام‌های لازم در این باره در حال انجام است و هر زمان به ایفای نقش وزارت خارجه نیاز باشد دستگاه سیاست خارجی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
تعامل میان ایران و دیگر اعضای جبهه مقاومت اسلامی از دیگر پرسش‌هایی بود که در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد.
 کنعانی گفت: مشورت‌ها میان ایران و گروه‌های مقاومت، نزدیک است و باهدف توقف جنایات صهیونیست‌ها انجام می‌شود.
وی درباره روند سیاسی در فلسطین اظهار داشت: ملت فلسطین، ملت رشیدی است و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که حمایت ملت فلسطین از مقاومت ادامه دارد و میزان حمایت‌ها حتی از قبل از اجرای عملیات طوفان الاقصی هم بیشتر شده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به برتری گروه‌های مقاومت در میدان نبرد با صهیونیست‌ها گفت: این گروه‌ها در روند سیاسی نیز از توانایی لازم برخوردارند.
خبرنگار دیگری در این نشست از صدور روادید برای ورزشکاران پرسید.
 کنعانی در پاسخ گفت: صدور چنین روادیدی از طریق فدراسیون‌ها انجام می‌شود و هرگاه نیازی به اقدامات وزارت خارجه باشد دستگاه سیاست خارجی آماده همکاری است.
وی درباره منشا مشکلات ایجاد شده در این باره، تصریح کرد: عامل این مشکلات، مداخلات و بداخلاقی‌های سیاسی است که باید رفع شود، چون خلاف ادعای برخی از این کشور‌ها درباره جدایی ورزش و سیاست است.
موضوع میدان نفتی آرش میان ایران و کویت از دیگر پرسش‌ها مطرح در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه بود.
 کنعانی این موضوع را فنی و تخصصی دانست و در عین حال تاکید کرد: ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان تاکید دارد و بر این باور است که همه مسائل از طریق گفتگو قابل حل است.
وی با اشاره به پیگیری موضوع میدان آرش از جانب دستگاه سیاست خارجی و دیدار‌های وزرای خارجه دو کشور در این باره گفت: در این زمینه ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم که با طرف کویتی مطرح کردیم و موضوع در همین چارچوب، پیگیری می‌شود.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین شرایط مرز‌های ایران و افغانستان و تعامل دو کشور در مسائل آبی مشترک را مطلوب برشمرد.